Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
sobota, 6 grudnia 2025 16:15
Reklama BAIKA czyste powietrze

Radom Wschodni gotowy na pierwszy pociąg. Otwarcie już 30 czerwca!

Pierwszy pociąg zatrzyma się na tym peronie już w poniedziałek, 30 czerwca. Mowa o przystanku kolejowym Radom Wschodni. Pod koniec czerwca zostanie oddany do użytku także wiadukt w ciągu ul. Żeromskiego.

Zakończyła się budowa przystanku kolejowego Radom Wschodni. Już 30 czerwca zatrzyma się tam pierwszy pociąg, a w ciągu doby będzie zatrzymywać się tam 50 pociągów Kolei Mazowieckich, jeżdżących z i do stolicy.

Najszybsza KM-ka między Radomiem Wschodnim a Warszawą Zachodnią pojedzie w godzinę. Pozostałe w ok. godzinę czterdzieści minut. 

Choć układ torów i rozjazdów umożliwia zatrzymywanie się przy peronie pociągów także z i do Dęblina, na razie nie uwzględniono tego w rozkładzie jazdy.  - Analizujemy sytuację i pracujemy nad tym, aby od grudniowej, czyli rocznej korekty rozkładu jazdy, mogły zatrzymywać się w tym miejscu wszystkie pociągi pasażerskie regionalne i dalekobieżne - wyjaśnia Anna Znajewska-Pawluk z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. 

Nowoczesna konstrukcja ze stali i szkła powstała w ciągu 1,5 roku i teraz czeka już tylko na wydanie zgód administracyjnych, aby można było z niej korzystać.  - Mamy tutaj dwie windy oraz schody ruchome. Nowy peron jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz pasażerów z bagażami podróżujących na lotnisko. Nowy przystanek wyposażony jest w wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco, elektroniczne wyświetlacze i tablice informacyjne - zapewnia Marcin Kowalczyk, dyrektor projektu Polskie Linie Kolejowe S.A. 

Zamysł budowy tego przystanku był taki, aby połączyć miasto z radomskim lotniskiem. Pasażerowie wysiadający z pociągu będą mogli przesiąść się do komunikacji miejskiej. 

Peron ulokowany jest pod wiaduktem drogowym między ulicami Lubelską a Żeromskiego. Za budowę wiaduktu odpowiada miasto i według deklaracji obie jego części będą gotowe także już pod koniec czerwca. - 27 czerwca zmieniamy rozkład komunikacji miejskiej na rozkład wakacyjny i w tym czasie zakładamy, że ruch będzie dopuszczony na obu wiaduktach - mówi Łukasz Kuna, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji. 

Budowa przystanku kolejowego Radom Wschodni kosztowała 39 mln zł. 

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Genek 30.05.2025 08:34
Szanowna Moderatorko/ Szanowny Moderatorze, gdzie są komentarze?

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Genek 29.05.2025 16:21
Czy przystanek Radom Wschodni podzieli los Lotniska i będzie generował więcej memów niż obsługiwał pasażerów? Historia powstania tego bogato wyposażonego peronu to temat na oddzielny artykuł dla dociekliwego dziennikarza śledczego. Kto i dlaczego zdecydował o rozpoczęciu tej kosztownej inwestycji? Dlaczego nie wykorzystano istniejącego toru do jednostki wojskowej i funkcjonującego już węzła przesiadkowego jakim jest dworzec Radom Główny? Podczas gruntownego remontu w latach 2015/16 całej stacji Radom i częściowego stacji Radom Wsch. dostosowano wszystkie urządzenia do jazd pociągów do jednostki wojskowej. Projektanci Portu Lotniczego mogli przedłużyć tor do terminala i w ten sposób, niewielkim kosztem, zapewnić dla Radomia połączenie kolejowe lotniska z centrum miasta. Tak robi się w wielu europejskich i światowych metropoliach. Prawdopodobnie władza, która zadecydowała o budowie portu lotniczego w Radomiu podjęła też decyzję o przeprojektowaniu przystanku Radom Wsch. tak aby obsługiwać przy nim podróżnych nie tylko z Warszawy ale też z kierunku Lublina (lk. nr. 26) i Kielc. (Bo pierwotnie Radom Wsch. miał być tylko przystankiem przy linii kolejowej nr.8.) Decyzja ta pociągnęła za sobą konieczność ponownej przebudowy układu torowego obu stacji (nowe rozjazdy, nowe semafory i nowe aplikacje systemów sterujących, przebudowa sieci trakcyjnej). Dodatkowe koszty związane z budową tego „bogatego” peronu wielokrotnie przewyższyły koszt dostosowania istniejącego rozwiązania czyli wykorzystania istniejącego toru do jednostki wojskowej. Zabrakło koordynacji w projektowaniu i budowie tak aby zapewnić najdogodniejsze i jednocześnie ekonomiczne rozwiązanie. Wygląda to na rękę projektanta pana Marka Suskiego.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Franz 05.06.2025 17:13
@Genek >> Co prawda jeszcze memów nie ma (to kwestia czasu), za to już wyśmiewanie tego bubla trwa, bo cierpi na następujący problem: brak dogodnego dojścia i zejścia, co oznacza pokonywanie kilkuset metrów z 4x naprzemiennym wchodzeniem na poziom 0 i (-1) zamiast 60-u metrów (lub okolic) i praktycznego braku poziomów\pięter. A to jest wynik rażącego błędu projektowego, na który radomskie bractwo rowerowe zwracało uwagę już w... 2021 roku! A nie został i nie zostanie naprawiony z umyślnej winy projektantów.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Reklama