Obiekt trafił do MWR w nie najlepszym stanie. Po tym, jak został starannie obfotografowany, pobrano próbki zachowanych gruntów. - W pierwszej kolejności feretron zdezynsekowano. Kolejnym etapem były prace stabilizujące i wzmacniające uszkodzoną konstrukcję drewnianą. Poza tym trzeba było odtworzyć brakujące elementy, m.in. krzyż i fragmenty ramy – tłumaczy Sebastian Klochowicz z Muzeum Wsi Radomskiej. - Po zabezpieczeniu struktury przystąpiono do odtworzenia dekoracji. Na powierzchnię feretronu nałożono nowe grunty, a następnie wykonano pozłotę z użyciem 24-karatowego złota płatkowego.
Nie zachowały się ani obrazy, ani dokumenty ukazujące oryginalny feretron, nie wiadomo więc, czyj wizerunek prezentował. Zespół konserwatorski, w porozumieniu z wicedyrektorem ds. muzealnych MWR, Zbigniewem Skuzą, zdecydował „osadzić” feretron w estetyce kościoła pw. św. Doroty, który znajduje się na terenie Muzeum Wsi Radomskiej. Zyskał on dwa wizerunki. Obraz św. Doroty to dzieło Ewy Kubrycht — asystentki konserwatorskiej, natomiast przedstawienie Jezusa Miłosiernego stworzył zaprzyjaźniony artysta-malarz, Zbigniew Derewońko.
Aby idealnie wkomponować feretron w przestrzeń sakralną, na jego podstawie i bokach wykonano marmoryzację — efektowny, ręcznie malowany wzór imitujący marmur, starannie dopasowany kolorystycznie do ołtarzy i ambony świątyni.
Odnowiony feretron można podziwiać, zaglądając do kościoła pod wezwaniem Świętej Doroty.





















Napisz komentarz
Komentarze