Samochodem na prom - od czego zacząć?
Na samym początku należy dokładnie sprawdzić harmonogram rejsów poszczególnych armatorów. W Polsce przeprawy cargo realizowane są ze Świnoujścia, Gdańska oraz Gdyni, a cena ostateczna uzależniona jest od wielkości pojazdu. Wszelkie informacje na ten temat możesz sprawdzić na stronie PROMY24.COM - znajdziesz tam również cennik czy terminarz rejsów. Pamiętaj, aby upewnić się, czy punkt rozładunku towaru znajduje się stosunkowo blisko portu.
Po ustaleniu dnia i dokładnej godziny odprawy, należy przystąpić do zakupu biletu. Kluczowe będą tutaj dwie informacje - całkowita długość pojazdu oraz liczba kierowców. Za bilet płaci się za pomocą karty płatniczej, BLIK-a, przelewu tradycyjnego lub tzw. e-przelewu. Jest to bardzo ważne, bo takiej opłaty nie można uiścić przy odbiorze biletu. Na odprawę należy przyjechać w określonym czasie przed rejsem, standardowo jest to 1 lub 2 godziny przed wypłynięciem - w przeciwnym razie armator może naliczyć karę w wysokości kilkudziesięciu euro za spóźnienie, a w niektórych sytuacjach nawet anulować bilet. Po przyjeździe do portu kierowca powinien odebrać bilet i powrócić do zaparkowanego pojazdu. W momencie rozpoczęcia odprawy należy podjechać na check-in do bramek frachtowych. Następnie kierowca przejeżdża na plac, gdzie po rozpoczęciu załadunku na prom, obsługa poinstruuje go odnośnie, kiedy i na który pokład należy wjechać.
O czym jeszcze należy pamiętać?
Przede wszystkim o właściwym zakupie biletu, bo poszczególne opcje różnią się od siebie w zależności od tego, czy wybieramy przeprawę pasażerską czy transportową. Ta druga zarezerwowana jest m.in. dla kierowców samochodów ciężarowych.
Warto tutaj zaznaczyć, że pojazdy, które są wpuszczane na prom, powinny posiadać specjalne systemy, pozwalające na ich mocowanie do pokładu. Samochody ważące mniej niż 3,5 tony mogą być transportowane na biletach pasażerskich pod warunkiem, że nie przewożą ładunku. Cięższe pojazdy potrzebują biletów na przeprawę transportową (tiry, dostawczaki, vany itd.). W przewozach cargo kluczowa jest także długość pojazdu oraz cel podróży (wszystkie pojazdy przewożące ładunki w celach komercyjnych muszą posiadać bilet typu cargo).
Do wjechania samochodem na prom niezbędne jest także posiadanie kilku dokumentów. Trzeba posiadać numer rezerwacji, dokument CMR (dotyczący przewożonego ładunku), dodatkową dokumentację (jeśli przewożone są towary niebezpieczne lub zwierzęta) oraz paszport lub dowód osobisty. Po weryfikacji danych, kierowca otrzymuje kartę pokładową i jest kierowany na prom przez obsługę portu. Ostatecznie więc mowa o dokumentach, które kierowca i tak posiada, przemieszczając się po europejskich drogach (poza numerem rezerwacji). Przeprawy promowe typu cargo to komfort i oszczędność zarówno dla firmy przewozowej, jak i kierowcy.
Więcej szczegółów znajdziesz tutaj: https://promy24.com/pl/kierunki/