- Coraz bliżej budowy trasy ekspresowej S12 w regionie radomskim.
- W naszym regionie powstaną najpierw odcinki granica województw - Przysucha oraz Przysucha - Wieniawa.
- Inwestor szuka wykonawcy projektu i budowy odcinka Wieniawa - Radom Południe.
- Ekspresowa "dwunastka" odciąży ruch w regionie, obecna DK12 jest bardzo zatłoczona.
S12 w Radomskiem
Droga ekspresowa S12 pobiegnie przez region radomski, łącząc centrum kraju z Lubelszczyzną. Jak poinformował portal cozadzien.pl Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przygotowania do inwestycji już finiszują. - Zadania prowadzone przez łódzki oddział GDDKiA, obejmują dwa sąsiadujące ze sobą odcinki, których łączna długość wynosi ponad 29 kilometrów. Trasa S12 docelowo ma połączyć autostradę A1 w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego ze wschodnią granicą państwa w Dorohusku - zaznacza Maciej Zalewski.
Odcinki, które realizuje łódzki oddział GDDKiA rozciągają się od granicy województwa łódzkiego i mazowieckiego w kierunku Radomia i Lublina.
Dwa kontrakty na S12
Łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nadzoruje realizację dwóch dużych kontraktów:
- Odcinek Granica województwa – Przysucha: Ma długość 14,4 km. Wykonawca: Firma Budimex. Koszt: 452,1 miliona złotych.
- Odcinek Przysucha – Wieniawa: Ma długość 14,7 km. Jest to ten fragment, który poprowadzi przez gminy Przysucha i Wieniawa (powiat przysuski) oraz gminę Wolanów (powiat radomski) na terenie województwa mazowieckiego. Wykonawca: Konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia, określane również jako Grupa Mirbud. To większy z kontraktów, o wartości 597,4 miliona złotych.
Jak podkreślił Maciej Zalewski, realizacja inwestycji ma charakter strategiczny.
- To jest fragment przybliżający Lubelszczyznę do centrum kraju - mówi rzecznik GDDKiA w Łodzi.
Harmonogram prac
Pomyślnie zakończył się etap przygotowania dla obu odcinków. Następnym krokiem było złożenie dokumentów w celu uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dyrekcja w Łodzi dopełniła tych formalności wiosną i latem bieżącego roku.
Maciej Zalewski poinformował, że decyzja ZRID dla pierwszego odcinka (granica województw – Przysucha) powinna zostać uzyskana jeszcze w 2025 roku. Uzyskanie decyzji dla odcinka Przysucha – Wieniawa nastąpi nieco później. Wykonawca drugiego odcinka ma dziewięć miesięcy na zdobycie decyzji ZRID.
Po uzyskaniu wymaganych decyzji wykonawcy obu odcinków będą mieli 22 miesiące na prowadzenie prac budowlanych. Należy zaznaczyć, że do tego termonu nie będą wliczane tak zwane okresy zimowe, trwające od 16 grudnia do 15 marca. Pierwsze samochody będą mogły pojechać tymi odcinkami w 2028 roku.
Którędy będzie przebiegała trasa S12? Zobacz na mapie poniżej.

Wysoki standard S12
Jak dodaje inwestor, droga ekspresowa S12 między Piotrkowem Trybunalskim a Radomiem będzie miała wysoki standard – dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasem awaryjnym o szerokości 2,5 m.
Na obu odcinkach powstaną nowe obiekty, szczególnie istotne dla bezpieczeństwa zarówno kierowców jak i zwierząt.
Odcinek Granica – Przysucha (14,4 km):
- Powstaną łącznie 23 obiekty inżynierskie. Wśród nich znajdzie się 10 wiaduktów.
- Zaplanowano budowę czterech dużych przepustów.
- W celu zapewnienia ciągłości szlaków migracyjnych, powstanie siedem przejść dla zwierząt.
- Zbudowany zostanie jeden węzeł drogowy: Węzeł Gielniów.
Odcinek Przysucha – Wieniawa (14,7 km, w kierunku Radomia):
- Ten odcinek będzie miał znacznie większą liczbą obiektów inżynierskich, łącznie 18.
- W projekcie uwzględniono 11 wiaduktów.
- Powstaną trzy przepusty.
- Zbudowane zostaną cztery mosty, które będą pełnić jednocześnie funkcję przejść dla zwierząt.
- Ponadto na szlakach migracji zwierząt zaplanowano trzy duże przejścia oraz wiele przepustów.
Na tym fragmencie drogi powstaną dwa węzły drogowe:
- Węzeł Przysucha, na przecięciu z drogą wojewódzką nr 727.
- Węzeł Wieniawa, u zbiegu z obecną drogą krajową nr 12.
Dla podróżnych przewidziano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): Wieniawa Północ i Wieniawa Południe. Powstanie także obwód utrzymania autostrady/drogi. W bezpośrednim sąsiedztwie trasy GDDKiA planuje również budowę nowoczesnej infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo pieszym i rowerzystom.
Wieniawa - Radom Południe (13 km)
Pod koniec listopada warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił z kolei przetarg na projekt i budowę odcinka S12 z Wieniawy do węzła S7 Radom Południe.
- Nowa trasa o długości ponad 13 kilometrów będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. W ramach kontraktu powstaną m.in. obiekty inżynierskie, drogi do obsługi ruchu lokalnego, oświetlenie oraz odwodnienie drogi. Piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z nowych chodników i ścieżek rowerowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego - tłumaczy Małgorzata Tarnowska, rzecznik prasowy oddziału GDDKiA w Warszawie.
Wykonawca, który wygra przetarg, dostanie zadanie opracowania projektu budowlanego i wykonawczego, uzyskania niezbędnych decyzji oraz wybudowania trasy.
"Dwunastka" odciąży ruch w regionie
Nowa trasa ekspresowa S12 ma stanowić znaczące ułatwienie dla mieszkańców Ziemi Łódzkiej oraz południowego Mazowsza. Jej głównym zadaniem jest przejęcie intensywnego ruchu tranzytowego.
- Obecnie ruch ten odbywa się przez zatłoczoną drogę krajową numer 12, która biegnie bezpośrednio przez liczne wsie, gminy i miasta. Średni dobowy ruch na tej trasie, na odcinku między Piotrkowem Trybunalskim a Radomiem, jest bardzo wysoki: waha się od blisko 10 tysięcy pojazdów dziennie w okolicy Radomia do nawet prawie 25 tysięcy pojazdów dziennie w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego. Dzięki budowie S12, lokalne społeczności zostaną uwolnione od natężenia ruchu ciężkiego i tranzytowego, co znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i jakości życia - dodaje rzecznik GDDKiA w Łodzi.
Kolejnym etapem inwestycji ma być budowa odcinka Radom Południe - Puławy (67 km, projektowanie i budowa w latach 2027-31).
Polecamy:
- Uwaga pasażerowie - zmienia się nazwa stacji kolejowej na południu Radomia
- Stadion przy Struga: sektor gości do 14 listopada. Elewacja i oświetlenie zewnętrzne w przyszłym roku?
- Orońsko placem budowy. Powstaje przedszkole żłobek, trwają prace na drogach i przy kanalizacji
Zobacz:
Zmień opony na zimowe - to już ostatni "gwizdek"! Oto, co radzi nasz ekspert Arkadiusz Gradowski:















Napisz komentarz
Komentarze