Głównym celem piątkowej konferencji naukowej było przedstawienie historii tej linii kolejowej oraz zaprezentowanie jej ogromnego wpływu na rozwój m.in. regionu radomskiego. Co ciekawe, jej budowniczym był radomianin, Jan Bloch. - Był budowniczym kolei Królestwa Polskiego i większości linii kolejowych na terenie Cesarstwa Rosyjskiego. Urodził się w Radomiu, tu pracował, spłacił swój dług wobec miasta budując linię Dęblin - Dąbrowa Górnicza, która dla Radomia była oknem dla świat. To wtedy nasze miasto zaczęło się rozwijać. Ponad 400 km linii kolejowej, ponad 40 dworców, 100 tuneli i przepustów firma Blocha zbudowała w trzy lata - mówi Adam Duszyk, historyk, prelegent podczas konferencji.
Jak dodaje Duszyk, na początku XIX wieku, Radom zamieszkiwało około 1000 osób. To budowa kolei dała impuls do dalszego rozwoju miasta. - Dzięki niej miasto rozrosło się, zurbanizowało, stało się centrum przemysłowym, centrum handlu, zwiększyła się dzięki temu liczba mieszkańców. Zawsze było tak, że nowoczesny transport wspiera rozwój miasta - dodaje Łukasz Molenda, wiceprezydent Radomia.
Oprócz Adama Duszyka, wykłady podczas konferencji naukowej wygłosili m.in. Maciej Cichoń, Paweł Kołodziejski, Paweł Puton, Michał Fludziński i Marcin Janakowski. To jednak nie koniec wydarzeń związanych ze 140-leciem drogi żelaznej Iwanogrodzko-Dąbrowskiej. - Będziemy organizować wystawę, która będzie przemieszczała się z miejscowości do miejscowości położonych na szlaku linii kolejowych nr 26 i 8. Będą też inne inicjatywy, za pomocą których chcemy promować kolej, która służy ludziom i przemysłowi - zaznacza Filip Chrzanowski, współorganizator konferencji, radny powiatu radomskiego.
Warto dodać, że dzięki powstaniu tej linii, mocno rozwinęły się także inne miejscowości regionu radomskiego. Mowa m.in. o Jedlni-Letnisko, Pionkach oraz Garbatce-Letnisko. Tam będzie można, w najbliższych miesiącach, oglądać wspomnianą wystawę.















Napisz komentarz
Komentarze