Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
piątek, 19 grudnia 2025 14:45
Reklama BAIKA czyste powietrze

Znamy zwycięzcę XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego

Spektakl "Iwona, księżniczka Burgunda" w reż. Cezarego Tomaszewskiego, przedstawiony przez Teatr Ludowy z Krakowa został zwycięzcą XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego.
Znamy zwycięzcę XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego

Źródło: fot. cozadzien.pl/Piotr Nowakowski

Jury XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego – Radom 2022 w składzie: Lena Frankiewicz, Bożena Sawicka, Łukasz Maciejewski, Tomasz Tyczyński, Jacek Wakar po obejrzeniu w dniach 8 - 15 października ośmiu spektakli konkursowych, na posiedzeniu końcowym w sobotę, 15 października postanowiło przyznać GRAND PRIX – w postaci „Kapelusza Gombrowicza” - rzeźby w wykonaniu Marzenny Olszewskiej – Bałki według pomysłu Małgorzaty Potockiej oraz 10 000 zł dla najlepszego spektaklu Festiwalu dla przedstawienia „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.

W „Iwonie, księżniczce Burgunda"  - pierwszym, napisanym jeszcze przed wojną, dramacie Gombrowicz ukazuje mechanizmy konwenansów, ale przede wszystkim próbuje przedstawić sytuację człowieka uwikłanego w relacje z innymi. Pokazuje, w jaką stronę mogą ewoluować nasze kompleksy, kiedy spotkają się z absolutem. „Iwonę...” podczas festiwalu zobaczyliśmy dwukrotnie – w sobotę, 8 października na inaugurację pokazał ją Teatr im. Wandy Siemaszkowej z Rzeszowa, a w poniedziałek krakowski Teatr Ludowy. Twórcą krakowskiego i zarazem zwycięskiego przedstawienia jest Cezary Tomaszewski. - Dla mnie ten spektakl był zaskakujący przez to, że przewracał Gombrowicza i był z nim wręcz taką potyczką. Zresztą reżyser nie ukrywał na spotkaniu, że gdzieś z tym Gombrowiczem się wadzi i szuka nowych rozwiązań dla tego tekstu - mówi Lena Frankiewicz, aktorka, reżyserka i członkini jury. - Muszę powiedzieć, że po "Iwonie" Grzegorza Jarzyny z 1997 roku, która była dla mnie emblematyczną inscenizacją tego tekstu i po wielu "Iwonach", które widziałam - bardzo czekałam na inscenizacje, która mnie zaskoczy. I ta "Iwona" Teatru Ludowego z Krakowa była właśnie dla mnie takim zaskoczeniem. Zrodziła ona też taki specjalny rodzaj napięcia między aktorami a widownią - dodaje Frankiewicz.

Festiwal Gombrowiczowski trwał od 8 do 15 października. - Gombrowicz nie jest łatwy i to trzeba powiedzieć sobie wprost. Jednak ta sala teatralna podczas festiwalu była codziennie pełna. Widać, że festiwal Gombrowiczowski jest dla radomian jest ważny i to cieszy. Trzeba powiedzieć, że był to trudny festiwal, szczególnie po niełatwym czasie pandemii, gdzie tych premier Gombrowiczowskich było zdecydowanie mniej. Jednak mam nadzieję, że za dwa lata spotkamy się ponownie i będziemy mogli cieszyć się festiwalem - mówił Mateusz Tyczyński, wiceprezydent Radomia.

 Podczas XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego zostały przyznane również następujące nagrody:

  • Zespołowa nagroda aktorska w wysokości 6 tys. zł dla Teatru Simul, Koniereni z Tokio z Japoni, w składzie: Yumi Akamatsu, Yuko Hazuki, Conan Amok, Teuyuki Nagamori, za oryginalność i konsekwencję formy i nieoczywiste spotkanie Gombrowicza z japońską kulturą;
  • Nagroda w wysokości 6 tys. zł dla Cezarego Tomaszewskiego za reżyserię spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, za próbę przerwania spirali przemocy i stworzenie alternatywnego losu tytułowej bohaterki;
  • Dwie równorzędne nagrody aktorskie w wysokości 5 tys. zł każda, dla: Beaty Schimscheiner za kreację Iwony w przedstawieniu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, za bunt Bohaterki wobec autora i tradycji wystawiania jego dramatu oraz dla Tomasza Schimscheinera za kreację Gonzala w „Trans-Atlantico” Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, za podszyty ironią smutek i bezradność Gonzala;
  • Nagroda w wysokości 5 tys. zł dla Michała Dracza za scenografię do spektaklu „Zbrodnia z premedytacją” Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, za stworzenie przestrzeni scenicznej budującej szczególny rodzaj napięcia między aktorami a widownią;
  • Wyróżnienie zespołowe w wysokości 4 tys. zł dla Teatru Culitos z Buenos Aires w Argentynie w składzie: Luján Bournot, Natalia De Elia, Lucrecia Aguirre, Milagros Plaza Diaz, za radość grania Gombrowicza w spektaklu „Ferdydurke”;
  • Wyróżnienie w wysokości 3 tys. zł. Dla Anny Pijanowskiej za rolę Izy w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, akcentującej siostrzeństwo bohaterki z Iwoną i Ofelią;
  • Wyróżnienie w wysokości 3 tys. zł dla Piotra Kondrata za rolę Lokaja w spektaklu „Zbrodnia z premedytacją” Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, która stała się spiritus movens Gombrowiczowskiego świata;
  • Wyróżnienie w wysokości 3 tys. zł dla Mateusza Śmigasiewicza za muzykę w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, budującą minimalistyczny, pełen napięcia kontrapunkt wobec przedstawienia;
  • Publiczność za najlepsze przedstawienie uznała „Trans – Atlantico” Teatru im. Ludwika Solskiego
    w Tarnowie.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Reklama