W „Iwonie, księżniczce Burgunda" - pierwszym, napisanym jeszcze przed wojną, dramacie Gombrowicz ukazuje mechanizmy konwenansów, ale przede wszystkim próbuje przedstawić sytuację człowieka uwikłanego w relacje z innymi. Pokazuje, w jaką stronę mogą ewoluować nasze kompleksy, kiedy spotkają się z absolutem. „Iwonę...” podczas festiwalu zobaczymy dwukrotnie – w sobotę, 8 października na inaugurację pokaże ją Teatr im. Wandy Siemaszkowej z Rzeszowa, a w poniedziałek krakowski Teatr Ludowy. Rzeszowski spektakl wyreżyserował, znany i ceniony w Radomiu (w 1995 r. zrobił w Powszechnym „Komos”), Waldemar Śmigasiewicz, twórcą krakowskiego przedstawienia jest natomiast Cezary Tomaszewski.

- Reżyserem radomskiego przedstawienia jest Błażej Peszek - zdradza Małgorzata Potocka, dyrektor Teatru Powszechnego.
Na scenie zobaczymy Izabelę Brejtkop, Joannę Zagórską, Piotra Kondrata, Adama Majewskiego i Michała Węgrzyńskiego. Scenografię i kostiumy przygotował Michał Dracz, autorem muzyki jest Wojtek Kiwer.
Radomianie na festiwalu zaprezentują też, granego od ponad dwóch lat, muzycznego „Tancerza”. Na podstawie opowiadania „Tancerz mecenasa Kraykowskiego” wyreżyserowała go Kinga Dębska. To opowieść o miłości, która czasem przybiera formę chorobliwej, obsesyjnej wręcz fascynacji drugim człowiekiem.
„Dzienniki” Gombrowicza widzowie zobaczą aż w trzech różnych interpretacjach. W niedzielę, 9 października przedstawi je wybitny aktor Andrzej Seweryn. We fragmentach przez niego przygotowanych mowa będzie o Polsce, Europie i Francji, o kulturze, literaturze i krytykach. Solidna dawka aktorskiego mistrzowskiego kunsztu! „Dzienniki” przywiezie do Radomia także krakowski Teatr Bagatela (13 października). Adaptacja, reżyseria i wykonanie Mikołaj Grabowski. Na ekranie we własnych kompozycjach Olga Mysłowska. Jak mawia wschodni klasyk, będzie i smieszno, i straszno, a na pewno mądrze. A jak dobrze zagrane! „Dzienniki/Diary” to również performance muzyczny Jerzego Mączyńskiego, Katarzyny Dębskiej i Anastasii Valsamaki (15 października). W dialog wchodzą ze sobą scenicznie trzy elementy: dźwięk, wideo i ruch, które w zestawieniu z fragmentami „Dzienników” Gombrowicza tworzą intymny w charakterze, kameralny spektakl.



Z kolei w piątek, 14 października na scenie Kotłownia będzie można zobaczyć „Pamiętnik Stefana Czarnieckiego” w reżyserii Roberta Stępniewskiego i wykonaniu aktorów Teatru Resursa.
Przez cały czas trwania festiwalu będzie można oglądać wystawy: pokonkursową plakatów gombrowiczowskich oraz ekspozycję „Iwona, księżniczka Burgunda”.
Werdykt jury poznamy w sobotę, 15 października.















Napisz komentarz
Komentarze