Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
niedziela, 21 grudnia 2025 05:51
Reklama

Modernizacja linii kolejowej Radom - Warszawa przyspieszy?

Na modernizację tego odcinka kolejowego mieszkańcy Radomia czekają od lat. Jest szansa, że już wkrótce ich marzenia nabiorą realnych kształtów. Jak zapewnia wojewoda mazowiecki, prace związane remontem linii kolejowej nr 8 z Radomia do Warszawy mają nabrać tempa.

W ubiegłym tygodniu poseł Marek Suski z Prawa i Sprawiedliwości twierdził, że modernizacja odcinka kolejowego z Radomia i stolicy utknęła w martwym punkcie. Głównie chodziło o wciąż nieuregulowany wykup działek, które są niezbędne do przeprowadzenia całej inwestycji.
Tymczasem wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski twierdzi, że prace przygotowawcze nabierają tempa, a budowa drugiego toru - najważniejszego elementu projektu - ruszy w 2014 roku. 

- Modernizacja kolejowej "ósemki" jest szalenie ważna dla Radomia i okolicznych miejscowości. Zależy nam na tym, aby to przedsięwzięcie zostało jak najszybciej zrealizowane. Prace na odcinku Warka - Warszawa już ruszają. Do końca 2013 roku trafi do mnie 10 decyzji lokalizacyjnych, które są podstawą do pozyskania brakujących gruntów pod inwestycję. Oprócz tego podpiszę około 30 wniosków o pozwolenie na budowę obiektów inżynieryjnych. Mam tu na myśli wiadukty, mosty oraz przejścia pod drogami. Te konstrukcje sprawią, że nie będzie już kolizji pomiędzy linią kolejową, a drogami. To będzie miało wpływ na zwiększenie dopuszczalnej prędkości pociągów na odcinku ze stolicy do Radomia - informuje Jacek Kozłowski.

Jak tłumaczy wojewoda, przyspieszenie prac ma także związek z możliwościami finansowymi państwa oraz dostępem do środków unijnych.

- PKP PLK i ministerstwo transportu walczą z czasem. Modernizacja linii kolejowej nr 8 ma być realizowana za pieniądze ze starej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Prace na odcinku Warszawa - Radom mają rozpocząć się w 2014 roku, a ukończenie prac może nastąpić w 2016 roku - dodaje wojewoda Kozłowski.

Jednym z głównych celów modernizacji trasy Warszawa – Radom jest podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów do 160 km/h. Przypomnijmy, że w styczniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i budowę systemu sterowania ruchem kolejowym na linii łączącej Warszawę z Radomiem. Wykonawcą zadania jest konsorcjum THALES Polska Sp. z o.o. Wartość zamówienia to prawie 317 mln zł. System ma powstać w ciągu 33 miesięcy od podpisania umowy.


Podziel się
Oceń

Reklama