
Aleksiej Bałabanow - Rosyjski reżyser, scenarzysta, producent. Po ukończeniu Szkoły Języków Obcych pracował jako tłumacz w Armii Czerwonej. Debiutował w 1989 roku filmem „Yegor i Nastya”. Jego filmy to zazwyczaj mroczne portrety post sowieckiego społeczeństwa rosyjskiego.
Przystępując do recenzji „Brata”, nie można zapominać o pozostałych filmach Aleksieja Bałabanowa. Ostatnimi swoimi produkcjami rosyjski mistrz realizmu przyzwyczaił widza do obrazu postsowieckiej Rosji („Ładunek 200”) oraz w przypadku „Morfii” - do realiów obyczajowych z początku XX w. „Brat”, który powstał dużo wcześniej niż wyżej wymienione produkcje, utrzymany jest w bardzo podobnym tonie. W zasadzie u Bałabanowa można wyróżnić kilka stałych elementów powtarzających się w jego filmach.
Będzie to szerokie spektrum społecznych aberracji powstałych w wyniku pustki po upadku ZSRR. Reżyser wiele uwagi poświęca światu przestępczemu, a wszystko jest okraszone ogromną dawką ciężkiego realizmu opartego na mrocznej scenerii postsowieckich miast i miasteczek.
„Brat”, w tym przypadku doskonale koresponduje z późniejszymi produkcjami Bałabanowa.
Reżyser tworzy portrety psychologiczne swoich bohaterów w ten sposób, że nie są ani biali, ani czarni.













