W sobotę 16 listopada w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku odbyło się uroczyste otwarcie wystawy przekrojowej prac Magdaleny Więcek-Wnuk,"Broken Structure" Tomasza Matuszaka oraz nowych zakupów dokonanych przez CRP. [gallery id=816] MUZEUM RZEŹBY WSPÓŁCZESNEJ - "RETROSPEKTYWA" MAGDALENY WIĘCEK-WNUK Centrum
Rzeźby Polskiej w Orońsku po raz drugi prezentuje w szerokim wyborze
twórczość profesor Magdaleny Więcek-Wnuk, niezwykle utalentowanej
polskiej rzeźbiarki, autorki pomników, rzeźb monumentalnych i
kameralnych oraz rysunków. Absolwentka studiów z zakresu malarstwa i
rzeźby w PWSSP w Sopocie. Zadebiutowała socrealistyczną rzeźbą Górnicy
(1952). Wraz z Marianem Boguszem zainicjowała Biennale Form
Przestrzennych w Elblągu. Początkowo uprawiała rzeźbę figuratywną,
obdarzoną dramatyczną ekspresją. W latach 60. tworzyła głównie
monumentalne, plenerowe realizacje i przestrzenne konstrukcje, których
głównym tworzywem był metal. OdesPLNa od figuracji w kierunku
abstrakcyjnej, amorficznej formy i struktury. Obok prac plenerowych
tworzyła coraz bardziej wysmakowane formy w kamieniu, mosiądzu, stali i
brązie. Wykładała w ASP w Poznaniu (1966-1982) i na Królewskiej Akademii
Sztuki w Hadze (1983-1984). W 1970 r. związała się z warszawską Galerią
Współczesną, gdzie wystawiała często w duecie ze Stefanem Gierowskim.
Artystka uczestniczyła w wielu międzynarodowych prezentacjach sztuki
polskiej, m.in. w Paryżu, Tokio, Antwerpii, Padwie, Essen, Florencji,
Genewie i in. Wystawa ma charakter przekrojowy - CRP
zaprezentuje kilkadziesiąt prac artystki z różnych okresów jej
twórczości.
GALERIA "ORANŻERIA" - "BROKEN STRUCTURE" TOMASZA MATUSZAKA "Broken
Structure" to instalacja rzeźbiarska nawiązująca mocny dialog z
wnętrzem galerii, w tym wypadku przeszklonej oranżerii z dominującym
rysunkiem ram okiennych. Wystawa jest dialogiem ze sztuką minimalistów
lat 50 i 60-tch. Podwaliny stworzone w tamtym czasie nie wytrzymują w
zderzeniu ze współczesnym światem, elegancka struktura się wali i
rozrywa, nie odsłaniając jednak sposobów na nową interpretację.
Struktura jest też niedokończona, planowana z rozmachem powtarza rytmy w
przestrzeni obsesyjnie je multiplikując, jakby sama zabudowana
przestrzeń w uporządkowany sposób miała nadać jej jakikolwiek sens.
Obie wystawy będą czynne do końca roku.
GALERIA "MONUMENTALNA" - NOWE DZIEŁA W KOLEKCJI W
roku 2013 korzystając z środków finansowych własnych oraz Ministerstwa
Kultury i Dziedzictwa Narodowego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
wzbogaciło swoją kolekcję o dzieła kilku wybitnych współczesnych
rzeźbiarzy: Małgorzaty Malinowskiej i Marka Kijewskiego, Krzysztofa
Bednarskiego, Jarosława Kozakiewicza, Piotra Kurki, Jakuba Bąkowskiego i
Marty Pszonak. Zakupiono także rzeźbę Wacława Szymanowskiego z 1911 r.
"Płacząca". Oprócz zakupów kolekcja wzbogaciła się o rzeźby przekazane w
formie darów: Jerzego Jarnuszkiewicza Portret Wandy i Stanisława Bracha
Oni.