Przyjmuje się, że nauka języków obcych powinna zostać rozpoczęta jak najwcześniej, wówczas wybrany język ma szansę stać się niczym macierzysty dla danej osoby. Ostatnimi czasy coraz większą popularnością cieszy się angielski dla 4 latka. Czy to odpowiedni wiek? Co warto wiedzieć w tym temacie? Przekonaj się!
Kiedy zapisać dziecko na kurs angielskiego?
Większość specjalistów jest zgodna co do tego, że wczesne rozpoczęcie nauki języka obcego pozwala na wykształcenie u dziecka tzw. bilingwizmu. Jest to umiejętność posługiwania się dwoma różnymi językami przyswojonymi przez człowieka w sposób całkowicie naturalny, ewentualnie będącymi jego językami macierzystymi. Taką sytuację zauważyć można choćby u dzieci z rodzin dwujęzycznych – posługują się one sprawnie w dwóch językach, a nawet wykazują odpowiednie akcenty.
Angielski dla maluchów może być prowadzony już od pierwszych lat życia, nawet jeszcze zanim opanują one umiejętność płynnej mowy w języku polskim. Wyznacznikiem nie jest też znajomość tego języka przez rodziców – wówczas nauczaniem zajmują się lektorzy i pedagodzy prowadzący zajęcia. Angielski dla 3 latka cieszy się rosnącą popularnością, jednak równie dobrze dziecko można zapisać na angielski dla 5 latka lub angielski dla 6 latka – plan zajęć dobierany jest indywidualnie do wieku grupy.
Dlaczego małe dzieci szybciej się uczą?
Młodsze dzieci zauważalnie lepiej radzą sobie z opanowaniem systemu fonologicznego, czyli dźwięków oraz zupełnie nowego dla nich języka. Jako że ich aparat mowy jest jeszcze elastyczny, z dużym prawdopodobieństwem przyswoją sobie naturalną angielską wymowę i intonację, co wpłynie korzystnie na umiejętność rozumienia ze słuchu. Niestety im starszy uczeń, tym trudniej jest mu nabyć tę zdolność. Młodsze dzieci (nawet już od 3. roku życia) bardzo szybko akceptują fakt, że angielski służy do komunikowania się i dlatego nauka języka nie jest dla nich sztuczna. Nie wiąże się z koniecznością siedzenia i zapamiętywania słówek czy fraz. Naturalna potrzeba komunikacji sprawia, że odpowiednio zachęcone dziecko chętnie podejmuje próby wysłowienia się w języku obcym.
Dodatkowo w tak młodym wieku nie pojawia się jeszcze tzw. bariera językowa. Jeśli dziecko nie wie, jak coś powiedzieć, podejmuje odpowiednie próby nauczenia się i przekazania drugiej osobie swoich potrzeb. Z całą pewnością nie zaczyna się wstydzić czy zamykać w sobie, co nierzadko obserwuje się u starszych dzieci, młodzieży, a nawet osób dorosłych. Faktem udowodnionym naukowo jest to, że małe dzieci uczą się znacznie szybciej ze względu na silny rozwój układu nerwowego. Nauka prowadzona w formie zabawy jest jednocześnie przyjemnością, z której warto skorzystać.