W ramach zadania publicznego koordynowanego przez przedstawicieli Radomskiego Klastra Metalowego, czyli firm, członków izby, wywodzących się z branży obróbki metali, na potrzeby warsztatów i testów produkcyjnych zakupiono specjalistyczne szkoleniowe ramię robotyczne, które umożliwia szybką nauką obsługi i programowania kluczowego z perspektywy czwartej rewolucji przemysłowej narzędzia pracy nowoczesnego przedsiębiorstwa produkcyjnego. Urządzenie to, wraz z programem szkoleń, udostępniane jest przedsiębiorcom, szkołom technicznym oraz prezentowane na warsztatach w szkołach podstawowych oraz podczas wydarzeń kulturalno-naukowych.
Anna Burska, sekretarz Radomskiego Klastra Metalowego i kierownik zadania publicznego ‘Robolocal’ nie kryje zadowolenia, ale też i zaskoczenia z szerokiego zainteresowania, jakie projekt wzbudził:
„To był chyba najbardziej odważny z dotychczas realizowanych przez nas projektów, który trafił w potrzeby firm, a dodatkowo spełnił ważną rolę społeczną w promocji automatyzacji i robotyzacji. Przepraszam, mała poprawka, nie tyle spełnił, co spełnia i będzie spełniał. Nasz robot wzbudza zainteresowanie wszędzie, gdzie się pojawi. Mam nadzieję, że zyskaliśmy dla naszego regionu stałą ‘atrakcję’ poszerzająca wiedzę w zakresie nowoczesnych technologii produkcyjnych. Ramię robotyczne na mobilnej platformie, służące edukacji i treningowi programowania zadań wykonywanych przez robota jest dostępne na testy dla firm oraz wypożyczane na potrzeby szkół w ramach lekcji z robotyki czy mechatroniki. Dzięki temu poziom kompetencji w bardzo łatwy sposób jest podnoszony. Odczarowujemy trochę obawy przedsiębiorców związane z robotyzacją, a młodzieży szkolnej dajemy możliwość zapoznania się z problematyką nowoczesnego otoczenia produkcyjnego. Reakcje odbiorców odpłacają nam całe zaangażowanie w ten projekt, a decydując się na realizację tego pomysłu byliśmy pełni obaw czy się uda.”
A skąd pomysł? Przemek Radomski, na co dzień przedsiębiorca z jednej z firm zrzeszonych w Radomskim Klastrze Metalowym, pełniący w nim również funkcję koordynatora wspomina, że jest to pochodna jednego z poprzednich projektów finansowanych ze środków marszałkowskich:
„Izba w ramach zadań promujących Przemysł 4.0 zabrała grupę przedstawicieli firm na wizytę studyjną, i pośród kilku przystanków wizytowaliśmy również krakowski Showroom firmy Astor, lidera wdrożeniowego rozwiązań automatyzacji na polskim rynku. Tam, pośród wielu różnego rodzaju robotów, zupełnie z boku, na półce zobaczyliśmy mniejsze ramię robotyczne i wspólnie z innymi uczestnikami zaczęliśmy się z niego naśmiewać, że to chyba jakiś mikrus i pewnie jakiś bezużyteczny model marketingowy. Tym sposobem nacisnęliśmy na odcisk młodym ambitnym inżynierom Astora, którzy następnie opisali nam całą historię powstania specjalnego treningowego ramienia robotycznego, mogącego spełniać funkcje przemysłowe, ale stworzonego z myślą o tym, by być niedrogim rozwiązaniem edukacyjnym na potrzeby szkoleniowe, pozwalającym na szybką naukę i wdrożenie pracownika, bez potrzeby przestojów prawdziwej linii produkcyjnej. Błyskotliwy pomysł, jak się okazało z polski rodem, stworzony przez jednego z inżynierów Astora, szybko znalazł też zastosowanie w szkolnictwie, będąc uniwersalnym pomostem między środowiskiem przemysłowym a kształceniem technicznym. Poznając tę historię szczęki wypadły nam z zawiasów. Etos polskiego inżyniera trzyma się mocno!”
Wrażenie jakie wywołała ta wizyta pozostało na dłużej, a w momencie, kiedy czynniki makroekonomiczne jeszcze bardziej skupiły uwagę przedsiębiorców na automatyzację i robotyzację, pomysł na przeprowadzanie realnych szkoleń z programowania robota w firmach regionu wydawał się słuszny. Firmy mogły skorzystać z czasowego, nieodpłatnego wypożyczenia ramienia robotycznego, by realnie, w swojej przestrzeni produkcyjnej sprawdzić, czy jest to rozwiązanie możliwe do wdrożenia i na ile da się je wkomponować w obecny sposób funkcjonowania procesu produkcyjnego. To swego rodzaju wygodny sposób oswajania się z technologiami Przemysłu 4.0, dostępny dla firm bez żadnych zobowiązań.
Również i aspekt edukacyjny został odpowiednio wkomponowany w całość realizacji projektu. Oprócz pracodawców, w szkoleniach z obsługi i programowania robota, wzięli również udział nauczyciele przedmiotów zawodowych z 3 radomskich szkół technicznych, którzy bardzo docenili poziom przygotowania scenariuszy lekcji robotycznych będących uzupełnieniem samego robota.
Możliwość realnych testów z automatyzacji to jednak nie wszystko. Przedsiębiorcy podkreślają również bardzo ważny aspekt szerzenia wiedzy o Przemyśle 4.0 jaki jest realizowany jako dodatkowy wątek projektu ‘Robolocal’. Klaster przeprowadził również cykl spotkań warsztatowych w szkołach podstawowych, podczas których uczniowie mogli poznać specyfikę pracy ramienia robotycznego i nauczyć się jego obsługi.
„Możliwość spotkania z młodzieżą szkolną to niewątpliwa frajda – kontynuuje Anna Burska – Nasze wizyty w ramach lekcji doradztwa zawodowego wciągały uczniów w interakcję, była to namiastka czegoś nowego, a zarazem im bliskiego jeśli chodzi o nowoczesne technologie. Miło było oglądać dzieciaki zaciekawione robotem, mam nadzieję, że przynajmniej kilku z nich daliśmy jakąś wskazówkę, co do przyszłej kariery zawodowej.” Ilość zgłoszeń ze szkół na warsztaty przerosła oczekiwania organizatorów i zapowiadają oni, że ten cykl spotkań będzie kontynuowany.
„Byliśmy w 8 szkołach, o różnym profilu -dodaje - zarówno w szkołach miejskich, jak i w gminach ościennych. Widać, że jest duże zapotrzebowanie na takie spotkania i wspólnie z radą przedsiębiorców klastrowych będziemy szukać stałego rozwiązania na realizacją takich spotkań warsztatowych w szkołach.”
Ramię robotyczne, na specjalnej platformie jezdnej, bywa też dodatkową atrakcją na różnych wydarzeniach. Prezentowoane było m.i.n. podczas Radom Expo, Radomskich Dni Techniki, Dniach Nauki, w strefie dziecięcej podczas meczów siatkarskich Radomki Radom, ale też i podczas dożynek powiatowych w Kowali.
A tak działania swoich współpracowników podsumowuje Łukasz Białczak, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Ziemi Radomskiej, której to częścią jest Radomski Klaster Metalowy:
„Konkursy na realizację zadań publicznych ogłaszane przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego to dla nas bardzo ważny element współfinansowania działań, do których Izba została powołana. Projekty klastrowe z funduszy marszałkowskich realizujemy corocznie już od kilku lat i jak dotąd zawsze ukierunkowane były one na promocję zagadnień związanych z Przemysłem 4.0. Jest to jak najbardziej słuszny kierunek, szerzenie wiedzy w tym zakresie jest bardzo potrzebne, w szczególności dla małych przedsiębiorstw, które są dopiero na początku drogi do transformacji swoich biznesów. Jednak przed tegorocznym konkursem postawiłem zespołowi przygotowującemu wniosek o dofinansowanie duże wyzwanie. Po poprzednich projektach zauważyliśmy, że przedsiębiorcy zaczynają być nieco znudzeni samym szerzeniem wiedzy teoretycznej związanej z Przemysłem 4.0. Rekrutacja uczestników szkoleń była trudniejsza niż w wcześniej, mieliśmy wrażenie, że ta tematyka w takiej formie się nieco wyczerpuje. Z tego powodu postawiłem dwa warunki: spróbujmy zrobić coś bardziej praktycznego, ale i zarazem trwałego. Jestem dumny z zespołu, który wrócił z zupełnie nowatorskim pomysłem warsztatów robotycznych, i to w takiej formule, które pozwala nam na kontynuowanie promocji rozwiązań 4.0 w sposób ciągły po zakończeniu projektu, zarówno pośród przedsiębiorców oraz dzięki warsztatom dedykowanym dla młodzieży uczącej się. Szczególnie ten drugi aspekt wydaje się istotny, bo liczymy na to, że będzie to nowy magnes przyciągający młodych do kształcenia technicznego, które, w szczególności dla branży metalowej regionu radomskiego jest bardzo ważne z perspektywy pozyskiwania nowych, rozwojowych pracowników.’
Wygląda to na długofalowy i ciekawy projekt. Trzymajmy kciuki!
Szukajcie robota na różnych wydarzeniach i zgłaszajcie szkoły na warsztaty poprzez specjalny formularz rejestracyjny na stronie www.klastermetalowy.radom.pl.
Zadanie publiczne „RoboLocal - Robotyczna dostępność Radomskiego Klastra Metalowego” zostało dofinansowane ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego