Teoria cukierka a wewnętrzna motywacja
Załóżmy, że jesteś dzieckiem i właśnie nauczyłeś się czytać. Nagle w Twoim otoczeniu pojawił się ktoś, kto próbuje Cię zachęcić do częstszego czytania, ofiarując paczkę cukierków. Czy dla Ciebie, jako dla osoby, która właśnie odkryła radość towarzyszącą czytaniu, taka motywacja ma sens? Otóż nie, gdyż sam odczuwasz potrzebę, aby czytać jeszcze więcej.
Czy w wielu polskich firmach nie jest tak samo? Nowoczesne szkolenia motywacyjne dla firm (teoria motywacji Davida McClellanda oraz Edwarda L. Deciego i Richarda M. Ryana) podkreślają, że nie da się kupić ludzkiej wydajności. Człowiek zmuszany do efektywności poprzez system kar i nagród może i chwilowo pobudza się do działania, aczkolwiek sytuacja ta zwykle doprowadza go do:
szybszego wypalenia,
zniechęcenia do pracy,
zmęczenia, braku wydajności.
Jak skutecznie zmotywować podległych sobie pracowników?
Nie ważne, czy jesteśmy managerami wyższego lub średniego szczebla, brygadzistami lub kierownikami. Ważne, aby wiedzieć, jak zwiększyć efektywność danego pracownika poprzez system przemyślanych motywacji. W tym celu należy daną osobę... lepiej poznać. Wiedza na temat określonego pracownika pozwoli nam określić, jakie są jego wewnętrzne potrzeby motywacyjne. I nie chodzi tu o system nagród lub kar, ale o praktyczne rozwiązania umożliwiające znalezienie w sobie radości towarzyszącej wykonywanej pracy.
Okazuje się, że względy finansowe to nie wszystko. Przeprowadzane szkolenia motywacyjne dla firm wskazują, że pracownicy chcą odczuwać znacznie szerszą satysfakcję z pracy. Być może wiąże się ona z:
określonym rodzajem obowiązków,
charakterem pracy (np. home office),
większą rotacją, poznawaniem nowych ludzi itd.
Dlaczego warto szkolić kadrę z motywacji?
Szkolenia motywacyjne dla firm przeprowadza się po to, aby ich kadra poznała nowe metody doceniana pracowników, tak aby praca stała się dla nich prawdziwą pasją. W trakcie zajęć przeprowadza się wiele symulacji, które wskazują, jakim atutem dla firmy są mądrze zmotywowani pracownicy. Poza tym szkolenia są ukierunkowane również i na samą kadrę, która - tak jak każdy pracownik - powinna być odpowiednio zmotywowana do pracy na rzecz firmy i podległego działu.
Reasumując, szkolenia motywacyjne dla firm to nie tylko umiejętność mądrego stymulowania pracowników do działania, ale też szansa na lepsze poznanie osób w swoim zespole.















Napisz komentarz
Komentarze