Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
piątek, 5 grudnia 2025 10:30
Reklama Fotowoltaika

Zmiany w przepisach dotyczące hulajnóg elektrycznych - za co dostaniemy mandat?

Elektryczną hulajnogą po chodniku tylko w ostateczności i z prędkością zbliżoną do pieszego. Od czwartku (20.05) wchodzą w życie poprawki regulujące status hulajnóg elektrycznych, urządzeń wspomagających ruch i UTO (Urządzeń Transportu Osobistego). 
Zmiany w przepisach dotyczące hulajnóg elektrycznych - za co dostaniemy mandat?

Źródło: (fot. pixabay/aixklusiv)

Gdzie możemy jeździć?

Choć w przypadku urządzeń wspomagających ruch (deskorolki, rolki czy klasyczne hulajnogi), a także UTO (monocykle elektryczne, segweye) zmian jest niewiele lub wiążą się głównie ze zmianami nomenklatury i sformalizowaniem. Jednak wiele zmian dotknęło hulajnogi elektryczne, które zostały wydzielone z grupy UTO. Wśród najważniejszych zmian pojawia się unormowanie zasad poruszania się hulajnogami elektrycznymi w przestrzeni miejskiej. W myśl obecnych zmian, w przypadku braku drogi rowerowej lub pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą ma obowiązek korzystania z jezdni tak długo, jak znajduje się na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h (w Radomiu mowa o Strefie Tempo 30 ulokowanej w ścisłym centrum miasta).

Hulajnoga elektryczna do pracy? Tak to doskonały pomysł! Sprawdź dlaczego!

W przypadku braku możliwości poruszania się po drodze lub braku wyznaczonej ścieżki rowerowej, poruszający się hulajnogą elektryczną może jechać po chodniku lub drodze dla pieszych - tutaj jednak pojawia się kolejne ograniczenie dotyczące prędkości. Ta ma być dostosowana do prędkości poruszających się w tym miejscu pieszych - według charakterystyki ruchu pieszych i przy przyjęciu tzw. ruchu laminarnego, mowa o prędkości ok. 6 km/h, choć nie jest to doprecyzowane w przyjętych poprawkach. 

Jak szybko możemy jeździć?

W przypadku poruszania się hulajnogą elektryczną należy pamiętać o ograniczeniach prędkości jazdy, które są już odgórnie narzucone. Maksymalna prędkość jazdy ma nie przekraczać 20 km/h - zarówno na ścieżce rowerowej, jak i przy poruszaniu się po jezdni. 

Kto może jeździć?

W przepisach dotyczących tego, kto może poruszać hulajnogą elektryczną pojawiły się poważne zmiany. Do tej pory nie było narzuconych ograniczeń w tej kwestii - jedynym wymogiem była obecność opiekuna lub osoby dorosłej w przypadku, w którym hulajnogą elektryczną kierowała osoba niepełnoletnia. Od czwartku (20.05) to się jednak zmienia. Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osobę w wieku między 10 a 18 lat wymagana będzie karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Co ciekawe, w przypadku osób pełnoletnich nie ma takiego wymogu. Zabronione jest także poruszanie się hulajnogą elektryczną przez osobę poniżej 10 roku życia w przestrzeni publicznej - i tu już nie ma znaczenia czy dziecko znajduje się pod opieką osoby dorosłej lub opiekuna. Dopuszcza się jednak jazdę na hulajnodze elektrycznej w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej. 

Gdzie możemy zaparkować? 

W tym wypadku zmiany są nieznaczne i wymagały jedynie sformalizowania dotychczasowych zwyczajów. Hulajnogę elektryczną możemy pozostawić w wyznaczonych do tego przez zarządcę drogi miejscach - w przypadku ich braku musimy spełnić kilka warunków:

  • hulajnoga musi znajdować się jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika (najbardziej oddalonej od jezdni)
  • ma być zaparkowana równolegle do krawędzi chodnika
  • szerokość pozostałego po zaparkowaniu chodnika ma być nie mniejsza niż 1,5 m

Warto także pamiętać, że nieprawidłowo zaparkowane hulajnogi elektryczne mogą zostać usunięte z ciągu drogowego na koszt parkującego, jeżeli pozostawiona hulajnoga zagraża poruszającym się w tym miejscu pieszym, rowerzystom lub kierowcom lub jest zaparkowana w niewłaściwym miejscu - o tym jednak zadecyduje straż miejska lub policja. 

Czy grożą nam mandaty?

W przypadku, w którym poruszamy się hulajnogą elektryczną, UTO lub urządzeniem wspomagającym ruch po chodniku lub drogą dla pieszych z prędkością większą niż średnia prędkość pieszego (ok. 6 km/h) powinniśmy liczyć się z karami. W tym wypadku jednak decyzję o ewentualnym ukaraniu i jego surowości podejmie strażnik miejski lub policjant. 

  • Mandat możemy otrzymać za korzystanie z telefonu podczas jazdy (tak długo jak wymaga to zdjęcia jednej ręki z kierownicy) - w tym wypadku mowa o mandacie w wysokości 200 zł. 
  • Za przewożenie ciężkiego ładunku, zwierząt lub innych osób powinniśmy liczyć się z mandatem w wysokości 100 zł.
  • Za jazdę pod wpływem alkoholu lub środków działających do niego podobnie musimy liczyć się z mandatem od 300 do 500 zł. 
  • Za nieustąpienie pierwszeństwa pieszym na przejściu mowa o mandacie w wysokości 350 zł. 
  • Mandat otrzymamy także za złe parkowanie lub niewłaściwy postój pojazdu na chodniku. Tutaj mowa o 100 zł.

Przypomnę, że podczas przyjmowaniem poprawek przygotowanych przez senat, sejm odrzucił większość z nich. Wśród przyjętych znalazły się dwie: jedna dotyczy planowania i wykonania przez zarządcę drogi oświetlenia przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych, ale tylko w przypadku ich sfinansowania. Druga natomiast odpowiadała za doprecyzowanie warunków jakie pojazdy z kategorii UTO i hulajnogi elektryczne muszą spełniać. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Anonim 20.05.2021 00:57
nareszcie niektóre debile jadą chodnikiem jakby wyłącznie służył do jazdy hulajnogą elektryczną strach chodzić chodnikami karać to bydełko

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
HTP 19.05.2021 23:39
***** PiS

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
amp 19.05.2021 09:47
skoro jeżdżą po drogach to powinny mieć tablice rejestracyjne, jak kierujący spowodują kolizję i uciekną musi być możliwość namierzenia

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 19.05.2021 10:40
A co powinny mieć samochody, skoro parkują na chodnikach, utrudniając ruch pieszym ?

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 19.05.2021 10:46
To samo pieszy gry przechodzi w niedozwolonym miejscu

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Ehhh 19.05.2021 11:18
Samochody mają tablice, i fakt złego zaparkowania możesz zgłosić policji lub straży miejskiej.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 19.05.2021 12:39
Nie chodzi o złe parkowanie tylko z założenia chodnik jest dla pieszych, a jezdnia dla samochodów i każdy samochód stojący na chodniku jest większą bądź mniejszą zakałą

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Reklama