Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
piątek, 5 grudnia 2025 05:25
Reklama

Black Friday 2025. "Nie strać głowy" w zakupowym szaleństwie. Sprawdź, co radzi rzecznik konsumentów

Rozpoczyna się zakupowy szał! Przed nami Andrzejki, Mikołajki, wreszcie Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok. Czy tego chcemy, czy nie - zakupowy szał z każdym dniem rozkręca się coraz bardziej. Jak nie wpaść w "handlowe pułapki"? Cenne porady przekazuje na antenie Radia Rekord Sylwia Potera, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Radomiu.
Black Friday

Autor: Pixabay

Kiedy Black Friday 2025?

Black Friday - tę nazwę dobrze znają handlowcy, ale również klienci sklepów. Tradycja zza Atlantyku dotarła także do Polski, kulminacja akcji nastąpi już w piątek 28 listopada. Niektórzy już planują wydatki. Sklepy, różne sieci handlowe, będą kusiły nas atrakcyjnymi promocjami na towary, obniżkami, okazjami. To czas, kiedy coraz więcej osób udaje się na zakupy, więc i handlowcy liczą na większe obroty czy pozyskanie nowych klientów. 

Zakupowe szaleństwo ma to do siebie, że łatwo "stracić głowę" i narazić się na niepotrzebne wydatki, tym bardziej, że w sklepach czy galeriach handlowych niemal z każdej strony dostrzeżemy banery informujące nas np. o kilkudziesięcioprocentowych obniżkach cen i wyjątkowych okazjach. Czy jednak zakupy w takiej atmosferze zamiast oszczędności nie doprowadzą nas do nadmiernego uszczuplenia zawartości portfela. 

Rzecznik konsumentów radzi

O czym należy pamiętać, wybierając się na listopadowe czy nawet późniejsze, przedświąteczne zakupy? Na antenie Radia Rekord rozmawialiśmy o tym z Sylwią Poterą, Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w radomskim starostwie.  

- Niedawno zmieniła się ustawa, konsumenci będą mogli już teraz porównywać ceny. Musimy zwracać uwagę, że aby cena była promocyjna, to sprzedawca musi nas poinformować o tej, jaka obowiązywała 30 dni wcześniej, w ten sposób dowiemy się, jaka faktycznie jest obniżka w przypadku tego konkretnego towaru. To jest konieczne, abyśmy mogli świadomie podejmować decyzje w czasie zakupów i wiedzieć, czy faktycznie mamy do czynienia z promocją - mówi Sylwia Potera. 

O tym pamiętaj w czasie zakupów

Wybierasz się na zakupy w czasie akcji Black Friday lub Cyber Monday lub też ogólnie planujesz skorzystać z promocji przed świętami? Warto zapamiętać kilka cennych rad Powiatowego Rzecznika Konsumentów: 

  • Idąc do sklepu dobrze by było mieć zaplanowany cel, co chcemy kupić. Warto sobie przygotować dużo wcześniej plan zakupów,  
  • Warto wcześniej zorientować się, jakie są aktualne ceny produktów, czy to w sklepie internetowym, czy w sklepach stacjonarnych i potem porównać z tymi promocyjnymi.
  • Jeżeli kupujemy towar w sklepie stacjonarnym, prawo nie przewiduje możliwości zwrotu towaru.
  • Jeżeli ten sam towar zakupimy w sklepie internetowym tego sprzedawcy, to mamy z przepisu prawa możliwość zwrotu w ciągu 14 dni, jeżeli się rozmyślimy. Duże sklepy sieciowe przewidują taką możliwość w swoich regulaminach nawet przy zakupie stacjonarnym, ale określają wtedy warunki. Na przykład, towar musi być fabrycznie zapakowany i potrzebny jest paragon. Jeżeli kupimy internetowo, ta możliwość zwrotu wynika wprost z przepisu prawa i po prostu odsyłamy ten towar.
  • Jeżeli kupimy dany produkt np. na jarmarku czy kiermaszu świątecznym i jest on pełnowartościowy, to nie możemy go zwrócić, chyba, że posiada jakąś wadę. Wtedy możemy go oddać w ramach reklamacji. Jeśli jednak jest pełny i zakupiony stacjonarnie, nie jest to możliwe.
  • Zwracajmy bacznie uwagę na sprzedawców internetowych. - To, że na przykład strona sprzedażowa i produkty są oferowane w opisie w języku polskim, nie oznacza, że ten sprzedawca faktycznie pochodzi z naszego kraju. Zazwyczaj te produkty, które mają dużo niższą cenę, pochodzą z Chin - mówi nasz ekspert. 

Uważaj, u kogo kupujesz!

Jak dodaje Sylwia Potera, problemy polegają na tym, że konsumenci kupują u fikcyjnych sprzedawców, albo otrzymują towar, który do nich nie dotrze, bądź też jest zupełnie inny niż zamawiali. Może także posiadać dużo gorszą jakość. - Zwracam szczególną uwagę, aby konsumenci zwracali bacznie uwagę, od kogo kupują, bo to jest podstawa późniejsze reklamacji czy zwrotu tego towaru - zaznacza Powiatowy Rzecznik Konsumentów. 

Jak można skontaktować się z naszą rozmówczynią, aby złożyć skargę na nieuczciwego sprzedawcę? Biuro rzecznika znajduje się w Starostwie Powiatowym w Radomiu, przy ulicy Mazowieckiego 7. Do niego mogą zwracać się mieszkańcy powiatu radomskiego. Jeśli chodzi o samych radomian, ich sprawy prowadzi miejski rzecznik, urzędujący przy Struga 1. 

Rozmowa z Sylwią Poterą na antenie Radia Rekord.  

Polecamy: 

Powiązane galerie zdjęć:

Ankieta: Czy robisz zakupy w czasie akcji Black Friday?
Tak, uwielbiam tę akcję, jest dużo promocji!
11%   (6 głosów)
Tak, ale uważnie analizuję ceny i tak zwane okazje.
16%   (9 głosów)
Nie lubię tego dnia, handlowcy tylko czekają na to, aby nam "coś wcisnąć".
41%   (23 głosy)
Pierwszy raz słyszę o takim dniu, co to w ogóle znaczy?
9%   (5 głosów)
Oszczędzam każdy grosz, nie planuję dużych zakupów.
23%   (13 głosów)
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

AgnieszkaK33 18.11.2025 11:00
Ja jestem ostrożna na promocję, staram się czytać wszystko co jej dotyczy. Jak mi się uda to na bf chciałabym kupić pralkę, mam upatrzoną z whirlpool , mam nadzieję że będzie na promocji.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Reklama