Jak poinformowała podczas konferencji wiceprezydent Radomia, dr Katarzyna Kalinowska, pojazdy będą mogły pomieścić 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Nowe autobusy mają być nie tylko ekologiczne, ale też przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami.
– Firma Solaris w ramach tej umowy dostarczy 400 pilotów, które przekażemy osobom słabowidzącym. Dzięki nim będą mogły uruchomić głosowy system informacji przystankowej – wyjaśniła wiceprezydent.
W ramach projektu autobusy zostaną wyposażone w system informacji wizualnej i głosowej, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu. Z kolei nowoczesne ładowarki pozwolą na szybkie zasilanie floty w zajezdni miejskiej.
Prezydent Radomia Radosław Witkowski podkreślił, że podpisanie kontraktu to kolejny krok w stronę zrównoważonego transportu:
– Kilka lat temu postawiłem cel, by połowa taboru komunikacji miejskiej miała napęd elektryczny. Dzięki tej umowie zbliżamy się do tego poziomu. Obecnie po Radomiu jeździ 30 pojazdów elektrycznych, po dostawie nowych będzie ich 42, a w najbliższych latach liczba ta wzrośnie do 60.
Dyrektor firmy Solaris, Krzysztof Musiał zapowiedział, że nowe pojazdy będą bardziej zaawansowane technologicznie niż dotychczasowe modele. Każdy z nich będzie wyposażony w baterie o pojemności 500 kWh, które pozwolą na przejechanie nawet 300 kilometrów na jednym ładowaniu. Autobusy otrzymają także systemy wspomagania kierowcy GSR-2, które zwiększą bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
– To będą pojazdy, które poradzą sobie z całym dniem pracy bez konieczności doładowywania w ciągu dnia. Dzięki systemom bezpieczeństwa kierowcy zyskają dodatkowe wsparcie i komfort pracy – mówił przedstawiciel producenta.
Władze miasta zapowiadają, że pierwsze pięć autobusów trafi do Radomia maksymalnie do maja 2027 roku, a miesiąc później zakończy się realizacja całego kontraktu.
Jak podkreślał prezydent Witkowski, inwestycja jest częścią szerokiego programu modernizacji miejskiej komunikacji i działań proekologicznych:
– Nie odstajemy od polskich ani europejskich miast w zakresie transformacji transportu publicznego.
Podczas konferencji zwrócono także uwagę na kwestie bezpieczeństwa energetycznego i dywersyfikacji źródeł napędu. Wiceprezydent Kalinowska podkreśliła, że mimo rozwoju elektromobilności w mieście nadal będą kursować autobusy z napędem tradycyjnym, w tym dieslowskie, co ma zapewnić odporność systemu transportu publicznego na ewentualne kryzysy energetyczne.















Napisz komentarz
Komentarze