To pierwsza z czterech dostaw w ramach projektu „Rozwój ekologicznego transportu publicznego w Radomiu poprzez zakup 20 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą”. Wydarzenie było okazją do symbolicznego świętowania trzydziestego „elektryka” we flocie spółki.
– To szczególnie miła chwila, chcemy być liderem transformacji taborowej, jeśli chodzi o komunikację publiczną – mówi prezydent Radomia, Radosław Witkowski. – Takie zadanie postawiłem przed sobą i przed swoim zespołem kilka lat temu i z każdym takim wydarzeniem, kiedy pokazujemy nowe autobusy niskoemisyjne, zeroemisyjne, zbliżamy się do tego wskaźnika, jaki sobie postawiliśmy kilka lat temu. Chcemy, żeby 90% taboru, jakim dysponuje komunikacja publiczna w Radomiu, to był właśnie tabor niskoemisyjny i zeroemisyjny.
Każdy z nowych pojazdów pomieści 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Są w pełni klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażone w monitoring, system liczenia pasażerów, porty USB i kasowniki z terminalem płatniczym. Dzięki pojemnym bateriom mogą przejechać nawet 300 km bez potrzeby doładowania.
Nowe elektryki zyskały także osobowość – dzięki konkursowi MPK. Tym razem na ulice Radomia wyjeżdżają: Energiczny Radek, EkoRadomiaczek, SzaMAN Zielonej Energii, Woziwóz prądowy i Elektryzująca e-MANuela. Będą obsługiwać linie nr 10, 12, 14, 15 i 16.
Razem z autobusami do zajezdni trafiło 10 nowych ładowarek stacjonarnych oraz powstała druga stacja ładowania zajezdniowego (SŁAM II), umożliwiająca całodobowe ładowanie elektrobusów.
Cały projekt ma wartość blisko 48,5 mln zł, z czego zdecydowana większość pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy. Do tej pory, na wymianę floty radomskich autobusów miejskich, udało się pozyskać łącznie już ponad 113 mln zł.
To jednak dopiero początek. Kolejne dostawy elektrobusów w ramach tego projektu przewidziano na listopad 2025 r. oraz luty i maj 2026 r. Za każdym razem będzie ich po 5. Równolegle MPK przygotowuje się do zakupu 20 autobusów gazowych CNG, a w 2027 roku planowane jest wprowadzenie kolejnych 10 elektryków.
MPK pamięta także o osobach z niepełnosprawnościami – spółka zakupiła cztery nowe specjalistyczne busy, zwiększając flotę tego typu pojazdów do 24.
Dzięki obecnym i planowanym inwestycjom, już wkrótce blisko 90% taboru radomskiego MPK będą stanowiły autobusy zero- i niskoemisyjne, co pozycjonuje Radom w czołówce europejskich miast stawiających na ekologiczny transport.















Napisz komentarz
Komentarze