Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
sobota, 6 grudnia 2025 16:14
Reklama

Jest taka ulica: Tadeusza Sołtyka

Kilkudziesięciu patronów radomskich ulic i placów to osoby wielce dla Radomia – jego historii, życia politycznego, gospodarki, kultury – zasłużone. W wielu przypadkach jest jednak tak, że dowiadujemy się, kim byli, w momencie nazwania ich imieniem ulicy, a potem o ich wyjątkowości zapominamy.

Inżynier, wybitny konstruktor lotniczy i jachtowy, profesor nauk technicznych.

Tadeusz Sołtyk urodził się 30 sierpnia 1909 roku w Radomiu jako syn Stefana i Ireny z Jotkiewiczów. W 1928 roku ukończył Gimnazjum im. Tytusa Chałubińskiego i zdał maturę. Studia rozpoczął na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej, by po kilku miesiącach przenieść się na Wydział Mechaniczny (kierunek lotniczy). Tu w 1934 roku otrzymał dyplom inżyniera mechanika specjalności lotniczej. We wrześniu został powołany do wojska; po trzech miesiącach służby podstawowej przeniósł się do Szkoły Podchorążych Rezerwy Artylerii we Włodzimierzu Wołyńskim. W 1935 rozpoczął służbę w Szkole Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Po jej zakończeniu podjął pracę jako zastępca głównego konstruktora w biurze konstrukcyjnym Państwowych Zakładów Lotniczych w Warszawie. Brał udział w rozwoju samolotu PZL.23 Karaś, a także w konstruowaniu i wdrażaniu do produkcji samolotu PZL.46 Sum. Wybuch wojny zastał go na stanowisku zastępcy głównego konstruktora (inż. Stanisława Praussa).
Uczestniczył w kampanii wrześniowej, m.in. w bitwie pod Kockiem. Wzięty do niewoli, uciekł i podczas okupacji ukrywał się w majątku Brzeźce koło Białobrzegów.

Pod koniec 1944 Tadeusz Sołtyk zorganizował w Lublinie pierwsze powojenne biuro konstrukcyjne – Lotnicze Warsztaty Doświadczalne, zostając ich głównym konstruktorem. Po przeniesieniu LWD do Łodzi zaprojektowano tam pod jego kierownictwem lekkie samoloty LWD Szpak (pierwszy polski samolot powojenny) i LWD Żak, których zbudowano kilka sztuk, a następnie szkolno-treningowy LWD Junak, produkowany poza LWD w dużej serii. Opracował też prototyp dwusilnikowego samolotu wielozadaniowego LWD Miś.

Od 1951 roku był głównym konstruktorem Instytutu Lotnictwa w Warszawie, zaprojektował: Junaka 3, sanitarną wersję CSS-13, nowoczesny metalowy samolot szkolny dla wojska - TS-8 Bies. W Ośrodku Konstrukcji Lotniczych WSK Warszawa-Okęcie zaprojektował pierwszy polski samolot odrzutowy TS-11 Iskra, służący szkoleniu polskich pilotów wojskowych. W 1964 otrzymał zadanie opracowania naddźwiękowego samolotu szkolno-treningowego TS-16 Grot. Prace zostały jednak wstrzymane na etapie projektu wstępnego i makiety.

Po likwidacji Ośrodka Konstrukcji Lotniczych Tadeusz Sołtyk podjął pracę w Przemysłowym Instytucie Automatyki i Pomiarów. Projektował i wykonywał automatykę dla kilkunastu statków i zakładów przemysłowych. Ponadto wykładał na Politechnikach: Gdańskiej, Łódzkiej, Warszawskiej oraz Wojskowej Akademii Technicznej.

W 2003 roku otrzymał tytuł Honorowego Obywatela Miasta Radomia.
Prof. Tadeusz Sołtyk zmarł 14 lipca 2004 w Warszawie. Został pochowany na Cmentarzu Powązkowskim.

Z inicjatywą nazwania ulicy na lotnisku imieniem prof. Tadeusza Sołtyka zwróciło się do radnych stowarzyszenie Radomski Samorząd Obywatelski. ,,Jest on Honorowym Obywatelem naszego miasta, jednak jeszcze nie uhonorowanym nazwą ulicy, a bardzo zasłużonym dla polskiego lotnictwa. Samoloty Jego konstrukcji na stałe zapisały się w historii i są do dziś eksploatowane nawet w USA. Środowiska związane z lotnictwem, które to jest marką Radomia, od lat starały się o odpowiednie uczczenie i zachowanie w pamięci szczególnie młodych pokoleń tak zasłużonego Radomianina” - czytamy w uzasadnieniu wniosku.

Wewnętrzna droga dojazdowa obok terminalu lotniska została nazwana imieniem prof. Sołtyka przez Radę Miejską Radomia 26 sierpnia.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Reklama