Logistyka transportu jest działem zarządzania łańcuchem dostaw, który zajmuje się planowaniem, organizacją, kontrolą i optymalizacją przemieszczania towarów. Głównym celem logistyki transportu jest zapewnienie sprawnego, niezawodnego i ekonomicznego przepływu towarów oraz usług transportowych od miejsca produkcji do miejsca konsumpcji lub użytkowania, co oznacza na pewnym etapie przewozy kontenerów morskich drogą lądową.
Rodzaje kontenerów standardowych
Każdy z rodzajów kontenerów ma swoje specyficzne cechy i zastosowania, które pozwalają na dostosowanie transportu do konkretnego rodzaju towarów i wymagań logistycznych. Kontenery są standardowe i uniwersalne, co ułatwia przeładunek towarów między różnymi rodzajami transportu.
Kontenery morskie wykorzystywane do przewozu towarów drogowym transportem dzielą się na kilka sekcji.
Dry Van (DV) – kontener niski, to najbardziej powszechny typ kontenera morskiego. Jest to standardowy, szczelny kontener o stałych ścianach i dachu, który zapewnia ochronę ładunku przed warunkami atmosferycznymi i uszkodzeniami. Ma drzwi z przodu lub z tyłu, co ułatwia załadunek i rozładunek.
Flat Rack (FT) – kontener bez dwóch dłuższych ścian bocznych oraz dachu. Jego boczne ściany można złożyć lub usunąć, co ułatwia załadunek i rozładunek towarów, które są ciężkie, długie lub nie mieszczą się w standardowym kontenerze.
Hard Top – kontener ze zdejmowanym, wodoszczelnym i stalowym dachem, który umożliwia załadunek towarów za pomocą dźwigów lub żurawi. Jest szczególnie użyteczny do transportu towarów, które wymagają załadowania od góry, takich jak maszyny czy sprzęt.
Kontenery morskie pozostałe rodzaje
Różnorodne typy kontenerów morskich pozwalają na elastyczny i efektywny transport towarów drogą lądową, ponieważ można je łatwo załadować na ciężarówki lub ciągniki z naczepami i przewozić do docelowego miejsca. Wybór odpowiedniego typu kontenera zależy od rodzaju towaru, wymiarów i wymagań logistycznych. Wśród kontenerów o bardziej złożonej konstrukcji możemy wyróżnić:
High Cube (HC) – kontener wysoki to kontener o standardowej szerokości, ale wyższy niż tradycyjne kontenery. Jego większa wysokość pozwala na załadunek większego objętościowo ładunku, co jest przydatne w przypadku towarów o większych gabarytach.
Open Top (OT) – kontener z otwartą górą, pokrytą plandeką bez stałego dachu umożliwia łatwiejsze załadunek towarów, które wychodzą poza wysokość standardowych kontenerów, na przykład maszyn czy ładunków niejednorodnych.
Pallet Wide – kontener poszerzany, który ma większą szerokość, umożliwiającą załadowanie dwóch palet standardowych.
Reefer (RF) – kontener chłodniczy do transportu towarów w temperaturze kontrolowane jest wyposażony w systemy utrzymania temperatury. Przewozy kontenerów chłodniczych wiążą się z transportem żywności lub leków.














Napisz komentarz
Komentarze