Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
piątek, 5 grudnia 2025 09:38
ReklamaElmas

O 31 ton za dużo. Przeciążone ciężarówki

Prawie 71 t zamiast dopuszczalnych 40 ważyła jedna z zatrzymanych ciężarówek z szambami betonowymi. W nocy z wtorku na środę (21/22 listopada), na ul. Anny Walentynowicz w Radomiu, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli ciężarówkę z przyczepami. Pojazd był znacznie przeciążony. Jakie mogą być tego konsekwencje?
O 31 ton za dużo. Przeciążone ciężarówki

Źródło: Fot. gov.pl GITD

Jak podaje Główny Inspektorat Transportu Drogowego powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia dopuszczalnej ładowności i nacisków osi na drogę. Zespół pojazdów przewoził cztery szamba betonowe z sześcioma pokrywami. Ciężarówkę skierowano do punktu przystosowanego do ważenia pojazdów. W trakcie czynności kontrolnych podejrzenia inspektorów w pełni się potwierdziły. Zespół pojazdów z przewożonym ładunkiem ważył aż 70,8 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Z kolei naciski podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę wynosiły 30,1 t przy normie 19 t. Zespół pojazdów był także za długi o prawie 2 m. Następnej nocy (22/23 listopada) na ekspresowej „siódemce” w okolicach Szydłowca doszło do zatrzymania kolejnego przeciążonego samochodu. Ciężarówka tym razem ważyła 50,4 t zamiast dopuszczalnych 40.


W obu przypadkach nie okazano zezwolenia kategorii V na przejazd pojazdów nienormatywnych po drogach publicznych. Za stwierdzone naruszenia zostaną teraz wszczęte postępowania z ustawy prawo o ruchu drogowym. Pierwszemu przedsiębiorcy grozi 18 000 zł kary, a drugiemu grzywna w wysokości 15 000 zł.
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Reklama