Na czym polega metoda Montessori?
Metoda Montessori została stworzona przez włoską lekarkę, Marię Montessori. Jest to systemem dydaktyczny dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, którego nadrzędny cel stanowi pomoc we wszechstronnym rozwoju malucha. Pedagogika Montessori zakłada wspieranie dziecka w osiąganiu przez nie potencjału, w każdej sferze życia. Zajęcia prowadzone tą metodą sprzyjają emocjonalnemu wzrastaniu, rozwijaniu zdolności społecznych, podnoszeniu koordynacji fizycznej, a także poznawczemu przygotowaniu do intelektualnego wysiłku fizycznego, jaki dziecko będzie ponosić na dalszych etapach edukacji. Rodzic, który wybierze dla swojej pociechy przedszkole dwujęzyczne, gdzie prowadzone są zajęcia metodą Montessori, stwarza swojemu podopiecznemu możliwość czerpania radości z uczenia się, poprzez dostarczanie mu doświadczeń, które maluch przekształca w swoją wiedzę, wzmacniając jednocześnie poczucie własnej wartości.
Założenia metody Montessori w przedszkolu
Nauczanie w żłobku czy przedszkolu, zgodne z metodą Montessori, ma przede wszystkim zapewnić dziecku warunki, w których czuje się bezpiecznie. Dzięki temu maluch, może czuć się pewnie w danym środowisku i chętnie do niego przychodzić. Przedszkole Montessori zatrudniające wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną, ma udzielać swoim podopiecznym pełnego zrozumienia dla ich zdolności i pozwalać im na swobodny i indywidualny rozwój. Wychowawca, powinien wspierać maluchy w doskonaleniu ich własnych zainteresowań, a jednocześnie nie zmuszać podopiecznych do przyswajania wiedzy. Żaden z przedszkolaków nie musi uczyć się w takim samym tempie, jak jego rówieśnicy. Klucz do sukcesu stanowi bowiem wyczekiwanie momentu, w którym dziecko będzie gotowe, aby powtórzyć dany materiał. Do dyspozycji dzieci są rozmaite pomoce naukowe, z których mogą korzystać zawsze wtedy, gdy mają na to ochotę.
Praktyczne zastosowanie metody Montessori w przedszkolu
Wybierając przedszkole czy żłobek dwujęzyczny dla swojej pociechy, w którym nauczanie odbywa się w nurcie Montessori, rodzic powinien wiedzieć, jak w praktyce wyglądają zajęcia w takiej placówce. Otóż ze względu na fakt, że grupa przedszkolna składa się z co najmniej kilkunastu dzieci, w sytuacji, gdy każde z nich zajmuje się czymś innym, może powodować to chaos. Dlatego też zgodnie z założeniami Montessori, każdy maluch może poświęcić się wykonywanej przez siebie czynności przez maksymalnie 20 minut, za to przy maksymalnym skupieniu.
Odnosząc się natomiast do pomocy dydaktycznych, stosowanych w Montessori, to odznaczają się one estetyką i prostotą wykonania, a ich wygląd ma rozbudzić w dziecku ciekawość. Zabawki i akcesoria skonstruowane są w taki sposób, aby dziecko miało możliwość samodzielnego korygowania błędów. Ponadto, są one uporządkowane zgodnie ze stopniem trudności, a każdy z egzemplarzy jest unikatowy i występuje tylko raz.















Napisz komentarz
Komentarze