Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
czwartek, 25 grudnia 2025 01:38
Reklama

Największy portal social media w Polsce? Facebook - poznaj jego historię

Facebook jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym na całym świecie. Prawie 2 miliardy użytkowników jest zrzeszonych w tejże społeczności internetowej, a miliard loguje się codziennie tworząc różnego rodzaju treści. Założyciel Facebooka - Mark Zuckerberg - miał zaledwie 20 lat, kiedy zaprojektował pierwszą wersję strony. Tak na marginesie, miała ona służyć studentom Harvardu. Jednak serwis stał się popularny praktycznie z dnia na dzień. 13 lat później założyciel będzie miał na koncie 54 miliardy dolarów i będzie jednym z najbogatszych ludzi na świecie.

Początek historii Facebooka

Zanim świat usłyszał o słynnym dziś serwisie, Mark Zuckerberg był rozchwytywanym programistą. Na początku swojej kariery stworzył kilka produktów, takich jak Synapse Media Player. Jednakże największym jego projektem okaże się powstały 4 lutego 2004 roku theFacebook. Współtwórcami byli również jego koledzy: Chris Hughes, Dustin Moskovitz i Eduardo Severin. Wystarczyło kilka miesięcy, aby pierwszy milion użytkowników zaczął korzystać z serwisu. W 2006 roku powstała mobilna wersja aplikacji, ale już wtedy było wiadomo, że stawiający na rozwój założyciel serwisu pójdzie o wiele dalej w udoskonalaniu Facebooka. Z roku na rok użytkowników przybywało, a dzięki pojawieniu się okna czatu zaczęto liczyć ich w dziesiątkach milionów.

Rozwój serwisu w social media

Ogromna popularność serwisu przyciągała duże firmy, chcące kupić od Zuckerberga jego projekt. Odrzucił On oferty MTV oraz Viacom. Utrzymanie serwerów kosztowało założyciela serwisu 85 tysięcy dolarów i potrzebna była natychmiastowa pomoc w przetrwaniu. Peter Thiel zasilił budżet kwotą 500 tysięcy dolarów, ale inwestorów było więcej. Szalony rok 2007 rozwijał serwis w zastraszającym tempie 12,5 miliona użytkowników miesięcznie.

W tamtym okresie powstała tak zwana oś czasu, co było bezprecedensowym wydarzeniem. Słynny na całym świecie przycisk "Lubię to!" powstał w 2009 roku w miesiącu lutym. 2012 rok, to rok wielkich wydarzeń dla Marka Zuckerberga. Przejął On bowiem Instagrama i wszedł na giełdę. Już wtedy liczba użytkowników osiągnęła astronomiczny miliard. 104 miliardy dolarów - na tyle wyceniono spółką w swoim giełdowym debiucie. 30 sekund - tyle zajęło kupno 82 milionów akcji spółki przez inwestorów.

Co dalej z Facebookiem?

Przede wszystkim Facebook nie jest tylko i wyłącznie platformą społecznościową. Serwis ma w swojej ofercie wewnętrzną platformę aplikacji internetowych. Za jej sprawa każdy z użytkowników może stworzyć własny program i przekazać go innym użytkownikom. Dzięki portalowi, programiści zewnętrzni mogą sprawnie komunikować się z Facebookiem.

Należy pamiętać, że Facebook jest posiadaczem tak znanych aplikacji, jak WhatsApp oraz Instagram. Instagram rozwija się w bardzo szybkim tempie, a na dowód można wspomnieć tysiące zarabiających na nim influencerów. Z kolei WhatsApp wdarł się w szerokie grono młodzieży oraz dzieci, przesyłających sobie zdjęcia i wiadomości.

Najwspanialsze jest jednak to, iż firma nie odpuszcza dalszego rozwoju i w 2013 roku wydała nową wersję aplikacji Facebook Messenger dla iOS oraz Androida. Kolejnym krokiem było stworzenie innowacyjnej technologii Top stories. Dzięki niej można w łatwy sposób spersonalizować wyświetlane na tablicy różnego rodzaju informacje. Jak można zauważyć, Facebook wchodzi w nowy trend internetowy, polegający na tak zwanym curation. Curation można opisać jako konstruowanie inteligentnego kanału ze źródłami informacji, który oparty jest na zachowaniach, a także zainteresowaniach użytkownika.

Facebook powziął działania w kwestii nowych funkcjonalności, a efektem jest powstanie "Mój Dzień" oraz rozszerzenie wcześniej wspomnianego przycisku "Lubię to!". Oczywiście Facebook jest niekwestionowanym liderem w social media i, aż 91% ludzi w wieku od 15 do 34 lat, czynnie korzysta z jego usług. Gwoli wyjaśnienia, z usług WhatsApp korzysta miliard użytkowników, Messengera około 900 milionów użytkowników, a Instagram 400 milionów użytkowników miesięcznie.

Reklama na Facebooku – możliwości efektywnego dotarcia to potencjalnych klientów!

Czy łatwo jest wypromować usługę lub swoją działalność w serwisie? Na pewno wymaga to dobrego szkolenia z zakresu reklamy na Facebooku. Warto więc skorzystać z oferty Artura Jabłońskiego na https://arturjablonski.com/szkolenie/skuteczna-reklama-na-facebooku-16h-2/

Na rynku mediów społecznościowych panuje ogromny tłum, a mimo to Facebook nadal jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym, przyciągającym kolejne rzesze młodych ludzi. Należy jednak pamiętać, ze były składane zarzuty przeciwko działaniom Facebooka w różnych sprawach, takich, jak udostępnianie danych podczas wyborów prezydenckich. Mimo to serwis nie traci popularności.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Reklama