Sposobów rozwijania działalności jest tyle, ilu jest przedsiębiorców. Niektórzy na początku zatrudniają się w dowolnej firmie z branży, która ich interesuje, aby nauczyć się tego, jak wygląda biznes od środka. Ktoś inny prowadzi już działalność w jednym sektorze, ale chce spróbować sił w innej dziedzinie. Zbudowanie przedsiębiorstwa od zera, jest czasochłonne i kapitałochłonne. Statystyki pokazują, że 90% firm w pierwszych pięciu latach upada, a to nie napawa optymizmem. Ktoś, kto ma inne biznesy może sobie pozwolić na dopłacanie przez pewien czas do najmłodszego projektu. Jednak sytuacja wygląda inaczej, jeśli dla przedsiębiorcy taka działalność ma być głównym źródłem utrzymania. W takich sytuacjach rozwiązaniem może przynieść franczyza.
Słowem wstępu
Franczyza to działalność, która wspierana jest przez większego i silniejszego partnera. Zwykle, jest to rozpoznawalna marka na rynku krajowym lub międzynarodowym. Wiele osób nie zna terminu franczyza, chociaż ten model funkcjonuje w Polsce od 1989r. Obecnie w kraju działa około 1200 franczyzodawców. Niektóre podmioty pomimo zainteresowania nie przyjmują już nowych ofert współpracy. Jest jednak dużo takich, które chętnie nawiązują współpracę i działają w wielu segmentach.
Warto wiedzieć, że 85% krajowego rynku franczyzowego stanowią polskie przedsiębiorstwa. Na podstawie danych z 2018r. szacuje się, że w takim systemie pracuje 500tys. osób. Nawet dotychczas prowadzone małe działalności przystępują do franczyzy. Dlaczego? Ponieważ otrzymują dostęp i możliwość posługiwania się nazwą znanej marki, ale to nie jedyne profity. Klienci lubią odwiedzać miejsca, które już znają, albo wiedzą czego mogą się po nich spodziewać. Standardowy wystrój, ale także znajomość asortymentu czy poziom obsługi, zachęcają do wizyt w takich lokalizacjach.
Jak wygląda współpraca?
Trzeba otwarcie powiedzieć, że wejście w biznes franczyzowy wymaga kapitału. Jednak jest on dużo niższy niż w przypadku konwencjonalnie rozwijanej działalności. Firma PROFIT na podstawie analizy rynku określiła, że średni koszt uruchomienia placówki franczyzowej wynosi 160tys. zł netto. Wlicza się w to opłatę wejściową (entry fee). Należy pamiętać także o kosztach stałych. Jednym z nich jest opłata licencyjna. Zwykle kwestie finansowe doprecyzowuje się indywidualnie.
W zamian przedsiębiorca otrzymuje możliwość posługiwania się znaną marką, a rozpoznawalność przyciąga klientów. Ponadto franczyzodawca udostępnia systemy zakupowe, sprzedażowe, ale także logistyczne czy marketingowe. Czyli na starcie otrzymujemy duże profity, na które najczęściej pracuje się latami. Ponadto koszty reklamowe, zwłaszcza w telewizji ogólnokrajowej są zwykle nieosiągalne dla raczkującego biznesu. To argumenty, które przekonują wielu przedsiębiorców do zjednoczenia sił i nawiązania współpracy w ramach franczyzy.
Franczyza - gotowa recepta na dobry biznes. Tak w dużym skrócie można powiedzieć o tej formie prowadzenia działalności. Transparentność silniejszego partnera objawia się tym, że umowy zawierają wiele szczegółów, które informują o prawach i obowiązkach stron względem siebie. Brakuje ogólników, które można wielorako interpretować. Ponadto uruchamiając biznes franczyzowy, dostajemy wsparcie w postaci know-how, systemy, logistykę, marketing i rozpoznawalną markę. To elementy, o których można pomarzyć, budując biznes od zera. Zwykle okazuje się, że ryzyko, jakie bierze na siebie przedsiębiorca, jest nieproporcjonalnie niskie w stosunku do szeroko rozumianych profitów, jakie otrzymuje w zamian. Tak więc franczyza faktycznie przynosi wiele korzyści w tym zyski.