Celem konferencji było zaprezentowanie rezultatów 3-letniego międzynarodowego projektu pt. „Lider współpracy zewnętrznej szkoły zawodowej (LEADext)” Koordynatorem projektu była Izba Przemysłowo-Handlowa Ziemi Radomskiej a partnerami: Fundacja Rozwoju i Innowacji (WIR) (Polska), Jordbrugets Uddannelsescenter Århus (Dania), Federacion Empresarial Metalurgica Valenciana (Hiszpania) oraz Action Synergy S.A. (Grecja). Konferencja zgromadziła ponad 100 uczestników, wśród których znaleźli się przedstawiciele m.in. Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych RP, Urzędu Miejskiego w Radomiu, Agencji Rozwoju Przemysłu, Wojewódzkiego Urząd Pracy, Powiatowego Urzędu Pracy w Radomiu, Uniwersytetu Radomskiego, Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytut Technologii Eksploatacji, Radomskiej Rady FSNT NOT, American Corner Radom oraz doradcy zawodowi, dyrektorzy radomskich szkół i branżowych centrów umiejętności w regionie radomskim, przedstawiciele administracji samorządowej, a także przedsiębiorcy.
Po przywitaniu zaproszonych gości oraz uczestników głos zabrał Rafał Rajkowski - Wicemarszałek Województwa Mazowieckiego, następnie dr Katarzyna Kalinowska Zastępca Prezydenta Miasta Radomia oraz Janusz Trojanowski Przewodniczący Rady Izby-Przemysłowo Handlowej Ziemi Radomskiej, Prezes firmy GGG. Podczas konferencji uczestnicy mieli możliwość wysłuchania ciekawych prelekcji ekspertów, którzy przedstawili innowacyjne modele współpracy edukacyjno-biznesowej.
Konferencję rozpoczęło wystąpienie Katarzyny Skoczylas - Koordynatorki projektu Erasmus+: Lider współpracy zewnętrznej szkoły zawodowej (LEADext), która przybliżyła uczestnikom konferencji cel projektu oraz główne jego rezultaty, na które składają się:
-
profil kompetencji zawodowych w zakresie „Koordynowanie współpracy placówki prowadzącej kształcenie i szkolenie zawodowe z firmami zewnętrznymi, w tym pozyskiwanie sponsorów”,
-
modułowy program szkolenia,
-
zestaw materiałów dydaktycznych w formie pakietów edukacyjnych dla prowadzącego zajęcia i uczestnika szkolenia w zakresie nowej kompetencji,
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+ -
kurs e-learningowy wraz z zestawem testów do diagnozowania poziomu kompetencji i indywidualizacji procesu uczenia się uczestnika szkolenia,
-
procedury walidacji i certyfikacji środowiskowej nowej Kompetencji “Koordynowanie współpracy placówki prowadzącej kształcenie i szkolenie zawodowe z firmami zewnętrznymi, w tym pozyskiwanie sponsorów”.
Warto podkreślić, że opracowane rezultaty są dostępne w 5 wersjach językowych: angielskim, duńskim, hiszpańskim, greckim, polskim i zamieszczone na stronach internetowych partnerów projektu. Przemysław Radomski reprezentujący firmę Inter-Metal Sp. j. oraz pełniący funkcję Koordynatora Radomskiego Klastra Metalowego zapoznał uczestników z unikalnym na skalę polski modelem współpracy samorządu – szkół zawodowych – przedsiębiorstw na poziomie lokalnym w obszarze kształcenia dualnego w zawodzie operator obrabiarek skrawających w Radomiu. W kolejnym wystąpieniu, Anna Piszczek, przybliżyła słuchaczom ideę Branżowego Centrum Umiejętności jako pomostu między szkołami a rynkiem pracy, a także zapoznała ich z działalnością dwóch radomskich BCU: Branżowego Centrum Umiejętności Nr 1 działającego w dziedzinie prac wykończeniowych w budownictwie oraz Branżowego Centrum Umiejętności Nr 2, funkcjonującego w dziedzinie automatyka przemysłowa. Tomasz Stasiak reprezentujący firmę EduExpert podzielił się doświadczeniami związanymi z wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań w kształceniu zawodowym. Goście z: Hiszpanii – María José Lladró Pérez, Danii – Casper Nielsen i John Hansen i Grecji – Kostas Diamantis Balaskas, zaprezentowali najlepsze praktyki współpracy szkoły z biznesem i inspirujące projekty realizowane w swoich krajach i Ameryce Łacińskiej.
Dużym zainteresowaniem cieszył się panel dyskusyjny „Liderzy współpracy: szkoły i biznes dla lepszego jutra”, w którym udział wzięli przedsiębiorcy, przedstawiciele radomskich szkół oraz zaproszeni goście zagraniczni - liderzy współpracy między szkołami zawodowymi a przedsiębiorstwami: María José Lladró Pérez – Project Manager, FEMEVAL Federacja Pracodawców Sektora Metalowego Walencji, pracownik Politechniki w Walencji, Karolina Sikala - Koordynatorka ds. współpracy międzynarodowej, Jordbrugets Uddannelsescenter Århus (szkoła zawodowa funkcjonuje od 1889 roku), Green Academy, Maria Świerczyńska - Dyrektor Zespołu Szkół Budowlanych im. Kazimierza Wielkiego w Radomiu oraz Branżowego Centrum Umiejętności Nr 1 w Radomiu w dziedzinie prac wykończeniowych w budownictwie, Ryszard Fałek – Koordynator kształcenia zawodowego w KPS Food oraz Janusz Trojanowski – Prezes Zarządu firmy GGG, Przewodniczący Rady Izby Przemysłowo-Handlowej Ziemi Radomskiej. Panel moderował dr Mirosław Żurek reprezentujący Sieć Badawczą Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu. W trakcie panelu, dyskusja skupiła się na możliwościach zacieśniania współpracy między sektorem edukacji a biznesem oraz na poszukiwaniu rozwiązań wspierających rozwój nowoczesnego kształcenia zawodowego. Uczestnicy odnieśli się także do roli lidera ds. współpracy zewnętrznej w szkołach zawodowych.
Konferencję poprowadziła i moderowała Justyna Wachnicka reprezentująca Izbę Przemysłowo-Handlową Ziemi Radomskiej oraz Ośrodek Bezpieczeństwa Pracy. Na wydarzeniu obecni również byli: Mateusz Tyczyński – Przewodniczący Rady Miejskiej w Radomiu, Piotr Krakowiak – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Radomiu oraz dr hab. inż. Elżbieta Sałata – Prorektor ds. dydaktycznych i studencki Uniwersytetu Radomskiego.
Konferencja była wyjątkowym wydarzeniem w regionie radomskim organizowanym przez Izbę Przemysłowo-Handlową Ziemi Radomskiej. Pokazała, że współpraca między szkołami zawodowymi a przedsiębiorstwami jest kluczowym elementem rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego. Dzięki zaangażowaniu pracowników szkół zawodowych posiadających kompetencje liderów współpracy w szkołach zawodowych, liderów w firmach, klastrach przemysłowych oraz organizacjach non-profit, możemy dostosowywać system edukacji do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku pracy. Liderzy współpracy to prawdziwi architekci partnerstwa, którzy budują mosty między szkołami a przedsiębiorstwami. Dzięki ich zaangażowaniu, kształcenie zawodowe staje się bardziej praktyczne, nowoczesne i odpowiadające na potrzeby rynku pracy. To oni między innymi organizują kształcenie dualne, wspierają tworzenie klas patronackich, a także działają na rzecz doposażania pracowni dydaktycznych w nowoczesny sprzęt.
Uczestnicy zgodnie stwierdzili, że kształcenie zawodowe aby mogło sprostać wyzwaniom przyszłości, potrzebna jest efektywna współpraca oparta na zaufaniu, wzajemnych korzyściach i zaangażowaniu wszystkich stron. Tylko wspólne działania liderów współpracy, szkół i biznesu mogą zapewnić młodym ludziom kompetencje niezbędne na rynku pracy, a firmom stabilny rozwój oparty na wykwalifikowanych pracownikach.
Delegacja gości zagranicznych, która przebywała w Radomiu od poniedziałku w związku z organizowaną międzynarodową konferencją, miała okazję uczestniczyć w wyjątkowej wizycie studyjnej w Zespole Szkół Drzewnych i Leśnych im. Jana Kochanowskiego w Garbatce-Letnisku. Jest to placówka edukacyjna z bogatą historią, która od 70 lat kształci w zawodach, dzięki którym absolwenci bez problemu znajdują pracę jako wykwalifikowani fachowcy. W minionym roku oddano do użytkowania inwestycję za ponad 117 mln zł, sfinansowaną przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, czego efektem jest najnowocześniejsza szkoła branżowa tego typu w Polsce. Zespół Szkół Drzewnych i Leśnych w Garbatce-Letnisku jest przykładem nowoczesnego kształcenia zawodowego, które w regionie radomskim można uznać za wiodące, mając na uwadze także licznie powstałe branżowe centra umiejętności.
Projekt Erasmus+: Lider współpracy zewnętrznej szkoły zawodowej (LEADext) został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.