Przestrzeń nie powinna Cię rozpraszać
Psychologowie nadający pamięć roboczą (m.in. Baddeley i Cowan) w swoich pracach podkreślają, że jej pojemność jest mocno ograniczona. To znaczy: im mniej bodźców będzie rywalizować o Twoją uwagę, tym łatwiej będzie Ci się skupić na zadaniu.
Dlatego na początek usuń z biurka wszelkie przedmioty, które na Ciebie „zerkają”; to telefon, zeszyty z innych przedmiotów, kubki czy przekąski. Zostaw faktycznie tylko to, co będzie Ci potrzebne do nauki w tym momencie. Jeśli masz temat, który sprawia Ci ogromną trudność, a nawet tylko spojrzysz na telefon czy nawet zeszyt od matematyki, wywołuje to tzw. koszt przełączenia uwagi. Usunięcie ich realnie poprawi Twoją koncentrację.
Planuj naukę w blokach
Choć próba nauki materiału z całego romantyzmu w jeden wieczór w kilka godzin brzmi ambitnie, to w praktyce to się zwyczajnie nie sprawdzi. Mózg o wiele lepiej przetwarza materiał, gdy jest on podzielony na bloki. Próbując uczyć się wszystkiego naraz, nie tylko zmarnujesz cenny zasób, jakim jest czas, ale też pojawi się przeciążenie.
Materiał przerabiaj sobie w wyraźnych blokach tematycznych tak, by nie skakać między wątkami. Przykładowo, jeśli właśnie zasiadasz do biologii, zaplanuj sobie 30 minut na fotosyntezę, 5 minut przerwy i 30 minut na oddychanie komórkowe. W tej strukturze świetnie odnajdują się także materiały uporządkowane według działów dostępne na https://wiecejnizmatura.pl/kursy. Eliminują one konieczność samodzielnego planowania.
Wprowadź aktywne przypominanie
Roediger i Karpicke (2006) udowodnili, że aktywny test wiedzy, czyli odpowiedź z pamięci bez zaglądania do notatek, daje znacznie lepsze efekty niż powtarzanie materiału. To jeden z fundamentów współczesnej psychologii uczenia. Po każdej sesji nauki zdaj sobie 3 do 5 pytań z tematu i odpowiedz na nie z głowy, a dopiero potem sprawdź notatki. Do takich krótkich, strukturalnych powtórek masz gotowe checklisty tutaj: https://wiecejnizmatura.pl/kategorie/poradniki-maturzysty.
Pracuj w cyklach – krótkich, ale kontrolowanych
Wcześniej wspomnieliśmy, abyś zasiadając do biologii, uczył się tematów w blokach po 30 minut z 10-minutową przerwą. I nie jest to przykład wzięty znikąd. Krótkie cykle pracy wynikają ze zjawiska przeciążenia uwagi: nasza koncentracja naturalnie spada po 30 minutach intensywnej nauki, a z każdą minutą zapamiętujesz coraz mniej.
Ustaw timer na 30 minut i w tym czasie rób tylko jedno zadanie: czy to z arkusza, czy z książki. Po tym czasie wstajesz, przeciągasz się, robisz łyk wody i wracasz na kolejne 30 minut. To nie kolejny lifestylowy trick, tylko sposób na uniknięcie przeciążenia pamięci roboczej, które jest dobrze opisane w literaturze, m.in. przez Oberauera, 2019. W takich powtórkach pomogą Ci także kursy maturalne, bo zawarty tam materiał również możesz podzielić na takie interwały, by lepiej i skuteczniej się uczyć.















Napisz komentarz
Komentarze