Poznaj różne typy baterii do rowerów elektrycznych i podejmij optymalną decyzję zakupową, dzięki której będziesz móc ruszać w dalszą podróż bez obaw o wyczerpany akumulator.
Rodzaje baterii do rowerów elektrycznych
Zacznijmy od wyszczególnienia, jakiego typu baterie do rowerów elektrycznych montowane są w dostępnych modelach. W tym aspekcie wielkiej niespodzianki nie ma. Najczęściej stosowane są baterie litowo-jonowe (Li-Ion). Dlaczego właśnie te popularne baterie, które możemy znaleźć np. w naszych smartfonach? Otóż wyróżniają się one lekkością, dużą pojemnością oraz długą żywotnością. Przy odpowiednim użytkowaniu i regularnej eksploatacji, tego typu baterie mogą starczyć nawet na kilka lat. W porównaniu do starszych technologii (np. niklowo-kadmowych – NiCd), Li-Ion nie cierpią na efekt pamięci i pozwalają na większą liczbę cykli ładowania. Inne spotykane typy to litowo-polimerowe (Li-Po) – bardziej elastyczne pod względem kształtu, lecz delikatniejsze i bardziej podatne na uszkodzenia – oraz litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4), słynące z kolei z wyjątkowej trwałości i bezpieczeństwa. Warto pamiętać, że w przypadku rowerów elektrycznych wspomniana wytrzymałość ma duże znaczenie, ponieważ baterie w jednośladach poddawane są większym obciążeniom niż np. baterie w laptopach. Wydajne i jakościowe baterie znajdziesz w sklepie Bikepower.
Na co zwracać uwagę przy wyborze baterii?
Napięcie baterii, jej pojemność, czy rodzaj obudowy? Co w największym stopniu wpływa na sprawny napęd w Twoim jednośladzie? Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę pojemność, wyrażaną w watogodzinach (Wh). Im większa pojemność, tym większy zasięg – przeciętnie baterie rowerowe oferują od 250 Wh do 750 Wh, co przekłada się na dystans od 40 do nawet 150 km na jednym ładowaniu. Drugim ważnym parametrem jest napięcie (V), które wpływa na moc i dynamikę jazdy – popularne wartości to 36V i 48V.
Po zakończeniu trasy istotnym czynnikiem jest także czas ładowania. Standardowo wynosi on 3–6 godzin, w zależności od ładowarki oraz pojemności. Baterie litowo-jonowe wytrzymują średnio 500–1000 cykli ładowania. W praktyce oznacza to kilka lat intensywnego użytkowania. Warto jednak pamiętać, że z czasem ich wydajność stopniowo spada. O ten ostatni aspekt można zadbać samemu, pilnując odpowiedniej pielęgnacji oraz przechowywania. Aby zapobiec przedwczesnym spadkom wydajności, należy unikać skrajnych temperatur (zarówno zimna, jak i przegrzewania) oraz nie dopuszczać do pełnego rozładowania. Najlepiej przechowywać je w suchym miejscu, naładowane w około 50–70%. Zimą zaleca się przechowywanie baterii w pomieszczeniach o temperaturze pokojowej.















Napisz komentarz
Komentarze