Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
poniedziałek, 8 grudnia 2025 04:49
ReklamaElmas wędliny

Adresy Kultury: Szydłowiec. Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych

Pierwsze na świecie samodzielne muzeum poświęcone ludowym instrumentom muzycznym. Dziś Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych ma ponad 3 tys. muzealiów, w tym historyczno-artystycznych. Zbiory instrumentologiczne pod względem liczebności i oryginalności nie mają odpowiednika w kraju.
Adresy Kultury: Szydłowiec. Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych

Źródło: Fot. cozadzien.pl/ Szymon Wykrota

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu zostało powołane w 1968 roku. Miał to być oddział Muzeum Świętokrzyskiego w Kielcach. Organizację placówki powierzono Danucie Słomińskiej-Paprockiej. Prace koncepcyjne i przygotowawcze trwały prawie siedem lat. Dzięki staraniom muzealników i etnografów pozyskano 218 instrumentów i narzędzi muzycznych. Zbiory miały być prezentowane w czterech salach szydłowieckiego zamku. Muzeum uroczyście otwarto dla zwiedzających 19 maja 1975.

W roku 1976, po nowym podziale administracyjnym kraju, muzeum uzyskało samodzielność. Dwa lata później placówka poszerzyła profil – do księgi inwentarzowej zaczęto wpisywać także obiekty związane z historią Szydłowca, m.in. materiały pisane, ikonografię, dokumenty, meble, przedmioty codziennego użytku, detale architektoniczne.
W 1985 roku, z okazji 170. rocznicy urodzin Oskara Kolberga, muzeum przeprowadziło pierwszy Ogólnopolski Konkurs na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych. Jego efektem była pokonkursowa wystawa nagrodzonych instrumentów. Z biegiem lat konkurs stał się jednym z najważniejszych działań placówki.

Po wprowadzeniu w 1999 roku w Polsce powiatów muzeum znalazło się w gestii Zarządu Starostwa Powiatu Szydłowieckiego. Od 1 stycznia 2005 organizatorem MLIM stał się samorząd województwa mazowieckiego.
W 2011 roku dyrektorem placówki została dr Aneta Oborny, autorka pierwszej monografii poświęconej szydłowieckiemu muzeum.


Zgodnie z nowymi założeniami MLIM miało się stać instytucją o charakterze ponadregionalnym, „kompleksowo podejmującą działania na rzecz poszukiwania, gromadzenia, eksponowania, badania i dokumentowania polskiego instrumentarium ludowego w szerokim i wieloaspektowym zakresie, w oparciu o przekonanie, że rodzimy folklor muzyczny pozostaje tradycją żywą i należy ukazywać jego interdyscyplinarne związki z wieloma obszarami szeroko rozumianej kultury”.


Dzięki unijnym funduszom w 2015 roku można było zmodernizować wszystkie zamkowe pomieszczenia. Powstała też nowa ekspozycja stała „Instrumenty… – zobaczyć i usłyszeć tradycję”. Cztery lata później muzeum oficjalnie otworzyło nowo wybudowany gmach Centrum Naukowo-Administracyjnego. Inwestycja pozwoliła na trzykrotne powiększenie powierzchni muzealnej - z 583 do ok. 1800 m. Wybudowane przy zamkowym parku Centrum mieści salę konferencyjno-koncertową, sale edukacyjne, pracownie naukowe, bibliotekę, przestronne, nowocześnie wyposażone magazyny zbiorów, magazyny gospodarcze i biura.


W latach 2019-2022 powstały dwie kolejne ekspozycje stałe w zamku: „Magia instrumentów. Osobliwości inwencja trzygłosowa” oraz „Zamek w Szydłowcu. Wokół mecenatu dawnych właścicieli”.


W latach 2005-2024 MLIM wzbogaciło się o ponad 430 artefaktów instrumentologicznych. Kupiono także kolejne dzieła sztuki, w tym obrazy Teodora Axentowicza, Jacka Malczewskiego, Adama Setkowicza czy Zygmunta Waliszewskiego o tematyce instrumentologicznej.


„Dzięki nowym ekspozycjom i pracy promocyjnej zwiększa się liczba odwiedzających szydłowieckie wystawy, a dzięki różnorodności i atrakcyjności wydarzeń o charakterze popularyzatorskim (koncerty, warsztaty, spotkania, happeningi) wzrasta grono odbiorców oferty muzealnej” - czytamy na stronie Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych. - „Praca naukowa i promocyjna, współpraca z największymi placówkami muzealnymi w kraju oraz ogólnopolskimi mediami, pozwoliły na przekształcenie instytucji w nowoczesną w warstwie merytorycznej i organizacyjnej placówkę muzealną. Muzeum w rzeczywistości stało się instytucją o charakterze ogólnopolskim, a unikatowa, największa kolekcja ludowych instrumentów muzycznych w kraju, będąca materialnym wyrazem polskiego folkloru, dzięki szerokiej akcji promocyjnej weszła do ogólnopolskiego, a także ogólnoświatowego obiegu muzealnego, dokumentując wkład polskiego dziedzictwa w kulturę Europy”


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Reklama