Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
poniedziałek, 22 grudnia 2025 23:34
Reklama

Szkoła dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną

Edukacja dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną musi być dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia. Nauka może odbywać się w szkole - zarówno ogólnodostępnej, jak i specjalnej. Dziecko może też przejść na edukację domową. Jaką formę nauki wybrać?

Niepełnosprawność sprzężona - charakterystyka

Niepełnosprawność sprzężona charakteryzuje się występowaniem co najmniej dwóch rodzajów niepełnosprawności spośród niżej wymienionych:

  • niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja),
  • niepełnosprawność intelektualna (w stopniu lekkim, umiarkowanym lub głębokim),
  • niesłyszenie lub słabe słyszenie,
  • niewidzenie lub słabe widzenie,
  • zaburzenia ze spektrum autyzmu (w tym zespół Aspergera).

Niepełnosprawności sprzężone mogą być wywołane jednym czynnikiem, np. genetycznym. Mogą też nie mieć wspólnego źródła i pojawić niezależnie od siebie, np. zespół Aspergera oraz niepełnosprawność ruchowa.

Występowanie niepełnosprawności sprzężonej u dziecka stanowi przesłankę do orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, które wydawane jest przez zespół poradni psychologiczno-pedagogicznej. W takim orzeczeniu określone są m.in. diagnoza funkcjonowania ucznia, okres, w jakim występuje potrzeba kształcenia specjalnego, warunki i formy wsparcia, które umożliwią realizowanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także - jeżeli zachodzi taka potrzeba - zakres indywidualnego wsparcia dodatkowo zatrudnionej kadry.

Szkoła dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną

Uczniowie z niepełnosprawnością sprzężoną mogą chodzić do dowolnego typu szkoły:

  • do szkoły ogólnodostępnej,
  • szkoły lub oddziału integracyjnego lub
  • do szkoły specjalnej.

Wybór miejsca zależy od rodziców lub opiekunów prawnych, którzy zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, mają wyłączne prawo do decydowania o swoim dziecku.

W przypadku uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego konieczne jest zapewnienie przez szkołę odpowiedniej organizacji nauki oraz metod pracy dostosowanych do możliwości ucznia. Dyrektor ma też obowiązek zorganizowania zajęć rewalidacyjnych.

Dla każdego ucznia z orzeczeniem musi zostać opracowany IPET, czyli indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Dokument ten przygotowywany jest przez zespół składający się z nauczycieli i specjalistów planujących pracę z uczniem. Praca zespołu koordynowana jest przez wychowawcę klasy albo nauczyciela lub specjalistę wyznaczonego przez dyrektora szkoły. Rodzic ma zarówno prawo, jak i obowiązek zapoznania się z treścią dokumenty.

W indywidualny programie edukacyjno-terapeutycznym powinny być zawarte między innymi informacje o zakresie dostosowania wymagań edukacyjnych do ucznia, zakresie współpracy z rodzicami i zewnętrznymi placówkami czy zakresie działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia.

Dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną w edukacji domowej

Edukacja ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną nie musi odbywać się w szkole. Dziecko może przejść na edukację domową, która polega na tym, że obowiązek szkolny realizowany jest poza szkołą, a rolę nauczyciela przejmuje rodzic. Aby nauczanie domowe było możliwe, konieczna jest zgoda dyrektora placówki wydawana na wniosek rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

Dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną w nauczaniu domowym to dobry pomysł pod wieloma względami. Przede wszystkim tempo i sposób nauki dostosowane są do indywidualnych potrzeb ucznia. W domu łatwiej też zadbać o sprzyjające warunki, w których dziecko będzie mogło bez presji i stresu przyswajać wiedzę. Ponadto edukacja domowa pozwala na swobodną organizację czasu, dzięki czemu łatwiej zaplanować np. wizyty u terapeuty.

Z Centrum Nauczania Domowego przejście na edukację domową jest niezwykle proste. Rodzic otrzymuje wsparcie na każdym etapie - od rekrutacji do szkoły przyjaznej temu trybowi nauczania aż do zakończenia nauki. Współpracujące z Centrum Nauczania Domowego szkoły specjalizują się w edukacji dzieci z różnymi niepełnosprawnościami i organizują zajęcia zgodne z IPET-em. Ponadto uczniowie mają dostęp do Internetowej Platformy Edukacyjnej, która dostosowana jest do potrzeb uczniów.

Opracowano na podstawie:

Uczniowie z niepełnosprawnością mogą się uczyć w każdym typie i rodzaju szkoły, https://www.kuratorium.waw.pl/pl/informacje/aktualnosci/2852,Uczniowie-z-niepelnosprawnoscia-moga-sie-uczyc-w-kazdym-typie-i-rodzaju-szkoly.html, Data odczytu: 2023.12.19


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama