Całkowicie nowa, jednotorowa i zelektryfikowana – taka będzie linia kolejowa Świerże Górne – Dobieszyn. Połączy linię kolejową nr 77 (Janików – Świerże Górne) z linią nr 8 Warszawa – Radom. Powstanie 23,5-kilometrowy odcinek. Projekt zakłada również budowę pięciu punktów obsługi pasażerskiej, budowę dwóch mostów kolejowych oraz usunięcie 23 kolizji z drogami. We wtorek umowę na dofinansowanie inwestycji podpisali marszałek Adam Struzik, wicemarszałek Rafał Rajkowski i burmistrz Kozienic Piotr Kozłowski. Jak zaznacza marszałek Adam Struzik, to bardzo ambitny i potrzebny projekt, który zmieni komunikacyjne oblicze regionu radomskiego i znacznie polepszy komfort podróżowania z i do Kozienic. – To jeden z czterech mazowieckich projektów linii kolejowych, które zostały zakwalifikowane do programu Kolej Plus. Chcemy wesprzeć i tę inwestycję niebagatelną kwotą 45 mln zł. To ogromna szansa na rozwój dla miasta i okolic – stwierdził.
Budowa linii kolejowej będzie oznaczała lepszy i szybszy dojazd do Radomia i Warszawy, ale także nowe możliwości rozwojowe dla miasta i powiatu. Wicemarszałek Rafał Rajkowski przypomina, że zgodę na dofinansowanie przedsięwzięcia wyrazili radni woj. mazowieckiego. – Bez naszej pomocy finansowej projekt nie miałby szansy na powodzenie. Jego całkowita wartość to 321 mln zł, gminy muszą zapewnić 15-procentowy wkład własny do projektu. To aż 48 mln zł - mówił. - Postanowiliśmy więc pomóc w realizacji tego ważnego dla mieszkańców Kozienic i ziemi radomskiej projektu. Nasz udział to 45 mln zł, czyli praktycznie całość wkładu własnego. Dokładnie tyle, aby zapewnić realizację i powodzenie tej inwestycji.
Liderem projektu „Kolej w Kozienicach – likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego” jest gmina Kozienice. Do projektu przystąpiła również gmina Głowaczów, przez którą ma przebiegać trasa kolei. Obie gminy wystąpiły do zarządu województwa z wnioskiem o wsparcie finansowe inwestycji. 45 mln zł będzie przekazywane Kozienicom w ratach od 2026 do 2028 roku.
Projekt „Kolej w Kozienicach – likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego” został zakwalifikowany do programu Kolej Plus. Jego łączna wartość to 321 mln 141 tys. 118 zł; PKP PLK wyłoży 85 proc., czyli 272 mln 969 tys. 950 zł. Wkład własny, poza samorządem woj. mazowieckiego, zapewnią lokalne jednostki samorządu terytorialnego; to ponad 3,1 mln zł. Umowa między PKP PLK a gminą Kozienice, regulująca zasady współpracy przy opracowaniu studium projektowo-technicznego oraz realizacji robót budowlanych została podpisana 28 października 2022 roku. W tej chwili trwają prace nad dokumentacją projektową.















Napisz komentarz
Komentarze