Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
piątek, 5 grudnia 2025 23:10
Reklama Czarno Białe sprzątanie profesjonalne

Radomska Fabryka Farb i Lakierów

W listopadzie 1917 roku przy ul. Czarnej 29 na Młodzianowie dr Józef Adler założył zakład ekstrakcji żywicy z karpiny sosnowej (pozyskiwanie żywicy z podziemnej części drzew) i produkcji pokostu.
Radomska Fabryka Farb i Lakierów

Źródło: fot. Piotr Nowakowski

 25 lutego 1920 został on zarejestrowany jako Pierwsza Krajowa Chemiczna Przetwórnia Drzewa – Józef Adler, Maurycy Tencler, Zygmunt Klonowski i S-ka. „O dalekosiężnych planach twórców przedsiębiorstwa świadczył kompleks zabudowań przemysłowych zakładu, wzniesiony w latach 1920-1921 według projektu technika miejskiego Henryka Nowakowskiego. Budynki tworzące zespół industrialny otrzymały ciekawą, neogotycką architekturę i wyraźnie wyróżniały się na tle innych radomskich zakładów przemysłowych” - czytamy na stronie Retropedii Radomia. - „W skład zabudowań weszły m.in.: wieża ciśnień, kotłownia z wysokim kominem, dwie smolarnie, terpentyniarnia, kilka pawilonów produkcyjnych i magazynów, laboratorium oraz dom mieszkalny”.

W 1923 roku zakład stał się spółką akcyjną o nazwie Przetwórnia Olejów Roślinnych SA (POR-SA). Trzy lata później zrezygnowano z ekstrakcji karpiny i wyrobu pokostów, skupiając się na produkcji farb olejnych i lakierów. Zakład prosperował znakomicie, a produkty z Radomia cieszyły się doskonałą opinią nie tylko w przedwojennej Polsce.

PORSA jest legendą zwłaszcza wśród miłośników historii polskiego lotnictwa. Produkowane przez nią farby i lakiery używane były od 1935 roku przez Polskie Zakłady Lotnicze do malowania polskich samolotów bojowych. m.in. PZL P.11c z ostatniej serii, PZL.23 Karaś, a także starszych maszyn przechodzących generalne remonty. Zgodnie z odgórną instrukcją kadłuby samolotów od spodu malowano w barwie błękitnej, a od góry w tajemniczym odcieniu khaki. Słowo „khaki” pochodzi z języka hindi i oznacza dosłownie „zapylony”. Polski kolor khaki używany był powszechnie w kamuflażu. Początkowo był żółto-brązowy, dopiero z czasem nabrał zielonkawego odcienia. Ponadto PORSA oferowała srebrne i przezroczyste jednowarstwowe lakiery do elementów samolotów, odporne na działanie mieszanin paliwowych, a także lakiery dwuwarstwowe odporne na benzynę, oleje mineralne i olej rycynowy stosowany wówczas do smarowania silników. Lakiery PORSA nie były tanie. Cieszyły się jednak dużym uznaniem ze względu na unikalne właściwości i bardzo wysoką jakość.

W czasie okupacji - od sierpnia 1942 roku Niemcy usunęli polski zarząd spółki i zmienili nazwę na Lackfabrik „Porsa” Aktiengesellschaft in Radom. W połowie 1944 niemieckie władze wojskowe nakazały ewakuację wszelkich urządzeń, ruchomości, surowców, półwyrobów i wyrobów gotowych oraz wyposażenia laboratorium. Okupanci skrupulatnie zinwentaryzowali cały majątek fabryki i wywieźli pociągami prawie wszystko na Śląsk i dalej do Niemiec. Zdołano ocalić tylko niewielką część parku maszynowego, co pozwoliło w maju 1945 wznowić produkcję w minimalnym zakresie. Rewindykacja wywiezionego sprzętu trwała do końca 1948 roku.

W 1947 firma została upaństwowiona. Nadzór nad nią przejął Centralny Zarząd Przemysłu Chemicznego w Gliwicach. 28 września 1951 otrzymała nazwę „Zjednoczone Zakłady Przemysłu Farb i Lakierów. Wytwórnia Nr 2”, a wkrótce potem stała się Radomską Fabryką Farb i Lakierów „Rafil”; nazwa ta funkcjonuje do dzisiaj. W latach 1951-1955 rozbudowano i zmodernizowano zakład, czego efektem była niemal całkowita utrata oryginalnego, neogotyckiego wyglądu zabudowań. Wyburzono np. charakterystyczną wieżę ciśnień.

W PRL-u Rafil prowadził szeroko zakrojone prace nad lakierami nitrocelulozowymi dla przemysłu samochodowego, głównie w zakresie produktów do konserwacji podwozia. W konsekwencji od 1970 do 2000 roku radomska firma była głównym dostawcą farb do antykorozyjnego zabezpieczania nadwozi dla warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych FSO. To właśnie w tych latach z taśm produkcyjnych zjechały ikony polskiej motoryzacji: Król szos fiat 125p, niezwykle pojemny „maluch” czy kultowy polonez zwany „Poldkiem”.

Od 1 czerwca 1995 roku przedsiębiorstwo funkcjonuje ponownie jako spółka akcyjna.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

klient 08.09.2021 17:06
To nie zdjecia są najwazniejsze

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Adrian Gilarski 05.09.2021 21:38
"Fotograf" trochę za bardzo podkręca to foto. Trochę naturalności . O to przecież chodzi w foto . To nie Instagram , żeby wstawiać swoje interpretacje koloru. Takie foto farmazony tylko w Radomiu. Warto to naprawdę zrobić dobrze . Jak interpretacja to na wystawę a nie do portalu . Pozdrawiam.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
du 05.09.2021 05:53
To właśnie w tych latach z taśm produkcyjnych zjechały ikony polskiej motoryzacji: Król szos fiat 125p, niezwykle pojemny „maluch” czy kultowy polonez zwany „Poldkiem”. ............. Nauka dużo kosztowała i zmarnowana została .Lepiej teraz dostawać dotacje szczególnie na kapitał obrotowy. Nie trzeba tworzyć żadnych Amber Goldów i być ściganym........... ELDORADO

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
pstryk 04.09.2021 21:48
Ho Ho Ho. Ale sie pan fotograf napracował. Aż siedem zdjęć napstrykał, a jakby było jedno.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Reklama
ReklamaElmas wędliny
Reklama
ReklamaSalon Oświetleniowy Mirat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama