Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
poniedziałek, 8 grudnia 2025 14:03
Reklama

Spacerkiem po mieście: Fabryka Bryczek i Powozów Karola Nakoniecznego

Fabryczka Karola Nakoniecznego przy ul. Długiej 39 (obecnie róg ul. Traugutta i Narutowicza) uruchomiona została w 1906 roku.
Spacerkiem po mieście: Fabryka Bryczek i Powozów Karola Nakoniecznego

Źródło: fot. cozadzien.pl/Szymon Wykrota

Choć w czasach prosperity zatrudniała uczniów, była firmą rodzinną. Mieściła się w piętrowym, dziś już nieistniejącym, budynku od strony ulicy. W budynku po przeciwnej stronie podwórka, na piętrze mieszkał właściciel z rodziną, na dole mieściła się część rzemieślnicza fabryki. Wejście zlokalizowano od strony ul. Długiej; zachowała się ozdobna, kuta brama. Na skrzydłach bramy widnieją inicjały właściciela: „K” i „N”, numer posesji, czyli 39, herb Radomia oraz symbole rzemiosła kowalskiego: kowadło, młot i fragment koła zębatego. Na furtce Karol Nakonieczny przedstawił stylizowanego orła. I bramę, i furtkę wieńczą jaszczury i motyle.

Powstawały tu bryczki, dorożki, wolanty, karety, powozy i sanie. Firma mistrza Nakoniecznego cieszyła się wielkim wzięciem – pojazdy na Długiej 39 zamawiali hrabiowie, właściciele ziemscy, proboszczowie, właściciele fabryk i przedsiębiorstw. O tym, że pojazdy budowano tu solidne, świadczy fakt, że bryczki i wolanty od Nakoniecznego można do dziś oglądać np. w Łańcucie czy w stadninach w Kozienicach i Popielnie. Jak piszą autorzy hasła o fabryce Nakoniecznego w Retropedii Radomia, „w okresie PRL-u wśród mieszkańców Radomia krążyła legenda, że bryczkę w zakładzie Nakoniecznego zamówił sam Józef Piłsudski”; według innej wersji był to prezydent Ignacy Mościcki.

Powozy i sanie zamawiali u Nakoniecznego i kontrahenci z zagranicy, m.in. z Danii, Belgii czy Węgier. W latach międzywojennych, kiedy zakład przy ul. Długiej miał najwięcej zamówień, powstawał tu jeden pojazd tygodniowo. W 1933 roku Karol Nakonieczny został członkiem Rady Nadzorczej Kasy Pożyczkowej Przemysłowców Radomskich.
Fabryka działała także w czasie okupacji niemieckiej.

31 grudnia 1958 roku zmarł Karol Nakonieczny. Firmę przekazał synowi - Karolowi Tadeuszowi Nakoniecznego. Z powodu systematycznie zmniejszającego się popytu na powozy musiał ograniczył działalność firmy, a w końcu - zmienić profil produkcji. Zamiast produkować powozy i bryczki Karol Tadeusz zajął się ich renowacją i naprawą, m.in. dla Muzeum Wsi Radomskiej. Realizował też zamówienia na żelazne bramy, kraty i metalowe ogrodzenia. Od lat 80. był to już niewielki zakład rzemieślniczy.

Ostatni właściciel dawnej fabryki zmarł w 2000 roku. Natomiast w czerwcu 2012 roku zawaliła się „część produkcyjna” Fabryki Bryczek i Powozów Karola Nakoniecznego, grzebiąc pod gruzami ostatnią, niedokończoną bryczkę.

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Anonim 07.11.2020 16:26
Jakie fajne perełki są w tym cyklu wyszukiwane. Super.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
07.11.2020 11:25
A moze ktos pamieta co produkowano w juz nieistniejacym obiekcie na ul. Mlodzianowskiej na wprost ul. Gazowej ? Jako kilkuletnie dziecko pamietam ze stal tam spory obiekt po kturym nie ma sladu.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 07.11.2020 11:29
Najmocniej przepraszam za kturym. Ktorym rzecz jasna.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
du 07.11.2020 10:03
I to jest kawałek historii tego miasta którą warto upowszechniać. I to nie był stan umysłu ani Sofixy. Odlewnie żeliwa też pamiętamy.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
sofix 07.11.2020 12:32
No Sofixy to też część historii naszego miasta... Podobnie jak maszyny do szycia, Kałasznikowy i Radoskór...

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Pikuś 07.11.2020 16:18
Maszyny do szycia i maszyny do prucia.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Yan 07.11.2020 09:42
Ciekawe ile ta dzialka jest warta chętnie bym kupił

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaSalon Oświetleniowy Mirat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama