Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
niedziela, 21 grudnia 2025 08:01
Reklama

Łatwiejsza obsługa tachografu dzięki rozwiązaniom cyfrowym

Obowiązek rejestrowania czasu pracy ma zwiększyć bezpieczeństwo na drogach i wymóc na firmach transportowych ścisłe przestrzeganie obowiązujących zasad w planowaniu realizowanych zleceń. Wiąże się to jednak z pewnymi ograniczeniami i dodatkowymi obowiązkami dla osób kierujących pojazdami flotowymi.

Tachograf cyfrowy

Cyfrowy rejestrator czasu pracy ma za zadanie zwiększać bezpieczeństwo kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Właściciele i kierowcy samochodów produkowanych w Unii Europejskiej mają obowiązek zaopatrzenia pojazdu w pełni funkcjonalny tachograf (od 2006 roku tylko w wersji cyfrowej). Jest on montowany na desce rozdzielczej. Jego obsługa wymaga posiadania indywidualnej katy kierowcy, która pozwala na rejestrowanie czasu pracy. Coraz nowocześniejsze rejestratory wprowadzają wiele usprawnień, które mają ułatwić obsługę urządzenia.

Obsługa tachografu przez wielu kierowców

Każdy kierowca musi posiadać własną kartę do obsługi rejestratora. Na każdej karcie rejestrowany jest czas, w którym dany kierowca rozpoczyna i kończy pracę, ale również jego przerwy - ich ilość i długość. Przed podróżą kierowca, aby uruchomić urządzenie, musi włożyć swoją mikroprocesorową kartę w lewy slot, który znajduje się na dole interfejsu urządzenia. To pozwoli na rejestrację danych. W przypadku, gdy kierowca ma zamiennika, musi on również włożyć swoją kartę do slotu z prawej strony. Większość informacji przyrząd zapisuje automatycznie, jednak niektóre z nich należy wprowadzić ręcznie poprzez przyciski menu, również znajdujące się na obudowie. Aby wszystko przebiegało sprawnie i zgodnie z regulacjami prawnymi, kierowcy muszą dokładnie zapoznać się z zasadami obsługi rejestratora.

Regulacje prawne

Regulacje prawne o wymogu zamontowania tachografów, zawarte są w Ustawie o czasie pracy kierowców. Ich instalacja określona jest w Artykule 3 Rozporządzenia Rady w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Przepisom tym podlegają pojazdy, których masa całkowita przekracza 3,5 tony i jednocześnie służą do przewozu towarów, a także te, które są przeznaczone do przewozu większej liczby osób – więcej niż 9 osób (pasażerowie, w tym kierowca).

W przypadku wykrycia, że pracodawca i/lub kierowca umyślnie wpływali na dane lub stwarzali warunki, w których zapis był niemożliwy, podlegają karze. Jakiej? W zależności od nadużycia, kara może ograniczyć się do grzywny (liczonej nawet w tysiącach złotych), ale może wiązać się również z pozbawieniem wolności. W niektórych przypadkach firma może stracić prawo do dalszego prowadzenia działalności.  

Łatwiejsze zarządzanie tachografem cyfrowym

Wbrew pozorom używanie tachografu cyfrowego jest znacznie łatwiejsze niż obsługa modelu analogowego. Manager, chcąc przejrzeć dane, może je sczytać z tachografu bez konieczności osobistego kontaktu z kierowcą pojazdu. To przekłada się na większą wydajność pracy, a także mniejsze obciążenie dla samego prowadzącego. Wymaga to jednak dodatkowego oprogramowania. Dobrym rozwiązaniem jest na przykład system WEBFLEET od Webfleet Solutions. Aplikacje tworzące platformę pozwalają na sprawniejsze zarządzanie flotą pojazdów, w tym ułatwiają obsługę tachografów cyfrowych. System umożliwia m.in. zdalne sczytywanie plików DDD z rejestratorów, tym samym odciążając kierowców i usprawniając pracę działu administracji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Reklama