Ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania została uchwalona w sierpniu ubiegłego roku, przez prezydenta Bronisława Komorowskiego została podpisana miesiąc później. Nowe prawo zobowiązuje organy administracji publicznej do zapewnienia osobom niesłyszącym obsługę tłumacza języka migowego. W razie potrzeby skorzystania z jego usług, osoby głuchonieme muszą zgłosić takę chęć minimum trzy dni robocze wcześniej. Wyjątkiem są sytuacje nagłe. Nowe przepisy oznaczają również dostosowanie stron internetowych dla niesłyszących i wykorzystanie w kontaktach poczty elektronicznej i sms-ów. Regulacja przewiduje również, że osoba niesłysząca będzie mogła skorzystać z pomocy wyznaczonej przez siebie.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak sytuacja wygląda w Radomiu, w jaki sposób instytucje przygotowały się do nowych regulacji. W większości placówek, do których zadzwoniliśmy, niewiele wiedziano o nowych przepisach, niemniej jednak nie zmienia to faktu, że osoby niesłyszące i niedosłyszące mają zapewnioną pomoc podczas wizyty w organach administracji publicznej.
- Już od kliku lat można u nas skorzystać z pomocy tłumacza języka migowego. W godzinach pracy urzędu zawsze na dyżurze jest osoba, która posiada takie umiejętności. Wystarczy zgłosić się do Biura Obsługi Mieszkańca – powiedziała nam Katarzyna Piechota – Kaim, rzeczniczka Prezydenta Miasta.
- Mamy 5 osób przeszkolonych, ich liczba będzie się jeszcze zwiększać – zapewnia Dariusz Strzelec, rzecznik Powiatowego Urzędu Pracy w Radomiu.
- W Sądzie pracują 2 osoby, które w razie potrzeby służą swoją pomocą – powiedziała Justyna Mazur, rzeczniczka Sadu Okręgowego w Radomiu.
- 3 dzielnicowych zostało przeszkolonych z języka migowego, jak tylko dowiedzieliśmy się o takich rozporządzeniach – powiedział Andrzej Lewicki, rzecznik Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu.
Procedura zgłaszania chęci skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego troszeczkę inaczej wygląda w przypadku Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego.
- Na naszej stronie www.mazowieckie.pl po lewej stronie widoczna jest zakładka dla osób niepełnosprawnych. Tam dostępny jest formularz, gdzie osoba niesłysząca podaje konkretny termin spotkania w jednej z naszych delegatur. Wówczas przyjeżdża tłumacz języka migowego, aby zaoferować swoją pomoc. Ponadto osoby głuche będą także miały możliwość kontaktowania się z naszym urzędem za pośrednictwem specjalnie utworzonego adresu e-mail [email protected], numeru faksu oraz za pośrednictwem wiadomości SMS/MMS przesyłanych pod wskazany numer telefonu komórkowego, który będzie zamieszczony na stronie internetowej i BIP. – powiedziała nam Ivetta Biała, rzeczniczka prasowa Wojewody Mazowieckiego
Już niebawem również na stronie Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego będzie dostępny rejestr tłumaczy.
Jak widać większość instytucji spełnia wymagania, które obowiązują od 1 kwietnia, a urzędnicy nie pozostali głusi na prośby swoich petentów.













