Uchwałę w sprawie „udzielenia zwolnienia od podatku od nieruchomości na odnowę zabytkowych budynków” radni przyjęli pod koniec czerwca. Weszła zaś w życie pod koniec lipca.
- Dotychczas wpłynął tylko jeden wniosek. Niewykluczone, że powodem był okres wakacyjny – nie wszyscy jeszcze wiedzą o tej możliwości albo jej na razie nie rozważali – mówi Katarzyna Piechota-Kaim, rzecznik prezydenta Radomia. – Mamy nadzieję, że to się wkrótce zmieni. Liczymy, że ulgami zainteresuje się zdecydowanie więcej osób. Z pomocy mogą skorzystać nie tylko właściciele nieruchomości, także użytkownicy wieczyści.
O zwolnienie z podatku – zarówno od budynku, jak i od gruntu pod nim – mogą się ubiegać ci, których obiekty położone są na terenie zespołu urbanistyczno-architektonicznego Radomia wpisanego do rejestru zabytków, albo zostały wpisane do gminnej ewidencji zabytków. Wystarczy tylko odnowić frontową elewację kamienicy, z uwzględnieniem charakterystycznej dla niej kolorystyki, ale wartość prac nie może być mniejsza niż 10 tys. Właściciela - albo użytkownika wieczystego - obiektu miasto zwolni z podatku do wysokości poniesionych na remont nakładów, nie dłużej jednak niż przez trzy lata.
Skorzystać z ulgi mogą ci, którzy nie mają żadnych zaległości podatkowych w stosunku do gminy. Do wniosku trzeba dołączyć informację o zakresie planowanych prac (w przypadku obiektu wpisanego do rejestru zabytków muszą być uzgodnione z konserwatorem) oraz kosztorys. Sam remont zaś nie może trwać dłużej niż rok od dnia zgłoszenia zamiaru skorzystania z pomocy.
- Prawo do zwolnienia właściciel budynku ma już od następnego miesiąca po tym, w którym złożył wniosek – tłumaczy Katarzyna Piechota-Kaim.
Uchwała ma obowiązywać do końca 2016 roku.














