Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
poniedziałek, 22 grudnia 2025 01:39
Reklama

Edukacja szyta na miarę dziecka, czyli Montessori w pigułce

Dziecku trzeba dać czas, niezależność, samodzielność i przestrzeń, aby mogło rozwijać się prawidłowo i przyswajać wiedzę z przyjemnością. Siła tkwi w prostocie i jasnych zasadach. Tak w skrócie można opisać rewolucyjną metodę nauczania opracowaną przez włoską pedagog ponad 100 lat temu. Jej założenia są podwaliną dla wielu współczesnych miejsc nauczania i niezmiennie przynoszą doskonałe efekty.

Zgodnie z naturą

Czy dla dziecka może być coś lepszego, niż przyswajanie wiedzy zgodnie z naturalnym rytmem, w poczuciu swobody i realizowania własnych zainteresowań? Wielu rodziców ubolewa, że ich pociechy włączone są w standardowy system nauczania, który nie zawsze pozwala na indywidualne podejście do malca. Chcąc mieć pewność, że edukacja przebiegać będzie na właściwym poziomie, poszukują idealnej placówki dla swoich dzieci. Takim miejscem może być szkoła lub żłobek Montessori.

Zrewolucjonizowała edukację według własnych spostrzeżeń

Na początku XX wieku we Włoszech, pewna pedagog i psycholog opracowała własne metody nauczania, które przynosiły szalenie zadowalające efekty w pracy z upośledzonymi dziećmi. Maria Montessori, widząc ich postępy, postanowiła wdrożyć podobne zasady również pracując z dziećmi zdrowymi. To był strzał w dziesiątkę. Okazało się bowiem, że jej autorskie zasady są niezwykle skuteczne. W ten sposób zaczęła się nowa era nauczania, którą nazwano nazwiskiem kobiety. Montessori jest dziś metodą znaną na całym świecie.

Jakie są założenia Montessori?

Przechodząc ulicą zastanawiamy się często, czym właściwie jest Montessori. Otóż są to placówki, które całkowicie przyjęły założenia pedagogiczne opracowane przez autorkę tej metody nauczania. Aby łatwiej było zrozumieć jej fenomen, należy skupić się na szczegółach idei:

  1. Najważniejszym założeniem jest zaufanie do dziecka i podążanie za jego umiejętnościami. Montessori zakłada, że instynkt malca najlepiej podpowiada mu, w jakim kierunku powinien się rozwijać.
  2. Aby móc zapewnić mu do tego przestrzeń, zajęcia odbywają się w możliwie zindywidualizowany sposób. Nauczyciel jest wówczas w stanie poznać dokładne potrzeby i predyspozycje swojego podopiecznego i skupiać się na realizowaniu planu w oparciu o najmocniejsze strony. Metoda Montessori zakłada, że każde dziecko jest inne, dlatego nie ma możliwości prowadzenia wszystkich uczniów według jednego schematu nauczania.
  3. Kluczowa jest również swoboda i wyboru: podopieczni tego typu placówek (np. Przedszkole Montessori Warszawa) mogą samodzielnie wybierać kiedy, w jakim czasie, w którym miejscu i nad czym chcą pracować. Nauczyciele wsłuchują się w potrzeby dziecka i dają mu wachlarz opcji, z których może wybierać te, które najbardziej przyciągają jego uwagę i budzą ciekawość.
  4. W idei Montessori ważnym jest, aby uczniowie wiedzieli, czego mogą się spodziewać. Obowiązują jasno określone zasady, których każdy musi przestrzegać. Należy działać w taki sposób, aby nie zakłócać pracy innych. Podopieczni dbają o czystość i harmonię we własnym otoczeniu.
  5. Zasady przyjęte w miejscu nauczania powinny być powielane również w domu. W rzeczywistości Montessori to nie tylko metoda pracy z dziećmi, ale maksymalne podporządkowanie funkcjonowania małego świata do naturalnego tempa rozwoju, w każdych okolicznościach. Więcej informacji można znaleźć na stronie madreglowki.pl.

Co o metodzie Montessori mówiła sama jej twórczyni?

Przede wszystkim Maria Montessori uważała, że dzieci powinny rozwijać się nie tylko fizycznie, ale również duchowo. Według niej, kluczowy okres w życiu człowieka to pierwsze sześć lat jego życia, w czasie których formują się inteligencja i jego zdolności psychiczne. Twierdziła również, że dorośli powinni mieć ogromne poczucie odpowiedzialności za wszystko, co mówią i robią, ponieważ wszystko to zostaje „wyryte” w umyśle dziecka. Według Marii Montessori kluczem do sukcesu w pracy z najmłodszymi jest zadbanie o to, aby mogli najpierw pokochać swoje otoczenie oraz odkryć radość i entuzjazm w zadaniach, które przed nimi stoją. Co ciekawe – mówiła również, że jeśli malcowi wydaje się, że jest w stanie samodzielnie coś zrobić, nie należy mu w tym pomagać. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama