"Polska Wschodnia" to program, z którego od samego początku korzystało pięć województw: lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie oraz warmińsko-mazurskie. Miał on na celu wspierać rozwój społeczno-gospodarczy. Dlaczego akurat te makroregiony zostały objęte projektem? Oprócz położenia geograficznego istotne było także kryterium ekonomiczne. Właśnie to zadecydowało, że w programie nie
znalazło się miejsce dla województwa mazowieckiego. Warszawa wraz z otaczającymi ją powiatami miała bowiem wskaźnik PKB per capita znacznie przewyższający unijną średnią. Z tego powodu województwo mazowieckiego zostało uznane za jeden z najbogatszych makroregionów w Unii Europejskiej.
- Od 2007 roku, czyli od czasu, gdy mogliśmy w sposób systemowy korzystać z pieniędzy unijnych, nasz subregion upominał się o to, byśmy mogli korzystać z programów operacyjnych i pieniędzy, które były wprost przypisane województwom wschodnim - przypomniał na początku zwołanej w piątek konferencji prasowej Radosław Witkowski, prezydent Radomia. Starania przyniosły efekty. W 2023 roku region radomski został włączony do grona beneficjentów programu "Polska Wschodnia".
Obecnie w mieście realizowanych jest kilka inwestycji sfinansowanych właśnie dzięki środkom z projektu dedykowanego wschodniej części Polski. - Są to dwie kładki: na Południu nad powstającym nowym przystankiem kolejowym i kładka na ulicy Sandomierskiej. Oprócz tego są to ścieżki rowerowe. Tutaj głównie ścieżka wzdłuż ulicy Szarych Szeregów. Tych inwestycji jest wiele i każdą z nich chcielibyśmy chwalić się w sposób indywidualny, ale nie ma na to czasu - dodał gospodarz miasta.
Niespełna 200 milionów złotych. ITS zmieni komunikacyjne oblicze Radomia
Pod koniec ubiegłego roku oficjalnie ogłoszono, że do Radomia trafi niespełna 200 milionów złotych z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. To właśnie z tych środków sfinansowana zostanie także przełomowa inwestycja, która zmieni komunikacyjne oblicze miasta. Mowa tutaj o zaprojektowaniu, budowie oraz uruchomieniu Inteligentnego Systemu Transportowego. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu ogłosił już przetarg na realizację tego przedsięwzięcia.
- Główne założenia tego projektu to podniesienie atrakcyjności publicznej, skrócenie czasu podróży komunikacją miejską oraz dostarczenie narzędzi do zarządzania ruchem na terenie miasta - wyjaśnił prezydent Witkowski.
- Jesteśmy po raz pierwszy beneficjentami programu Polska Wschodnia. Będziemy wydawać te środki bardzo skutecznie z uwzględnieniem tego, żeby żadna złotówka się nie zmarnowała. Chodzi o to, żeby podnieść atrakcyjność transportu publicznego względem transportu indywidualnego, żeby zachęcić mieszkańców naszego miasta do jak najczęstszego korzystania z rowerów, spacerowania - stwierdziła Katarzyna Kalinowska, wiceprezydent Radomia.
- Inwestujemy wiele w nasz tabor autobusowy, ale teraz trzeba zadbać o tę drugą stronę. Chodzi o to, żeby w ramach ITS-u nadać właściwe priorytety, jeśli chodzi o funkcjonowanie transportu publicznego. To jest główne zadanie, główny cel. To zwiększy bezpieczeństwo podróżowania autobusami, na pewno skróci czas podróżowania, zwiększy się punktualność - zapewniła wiceprezydent Kalinowska.
Budowa Inteligentnego Systemu Transportowego obejmie przebudowę 34 skrzyżowań. Większość z nich posiada już sygnalizację świetlną. W ośmiu przypadkach zostanie ona skonstruowana po raz pierwszy. ITS obejmie także tworzenie nowych ciągów pieszo-rowerowych, chodników, buspasów oraz zatok autobusowych. Sytuację na radomskich drogach będzie w czasie rzeczywistym kontrolowało Centrum Zarządzania Ruchem.
- To będzie ogromna serwerownia, która zostanie zlokalizowana w ratuszu na rynku. Oprócz tego, że będzie to prawdziwa baza dowodzenia, to poza tym do zadań tego centrum będzie należało badanie intensywności ruchu, śledzenie, monitorowanie zdarzeń niepożądanych, badanie płynności ruchu czyli wszystko to, co jest potrzebne do tego, żeby zapewnić płynność transportu publicznego - dodała Kalinowska.
Przetarg ogłoszony. Jedna z firm jest już po słowie z MZDiK
Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu ogłosił już przetarg na realizację tej inwestycji. Spółka czeka na oferty do 3 grudnia. Wykonawca będzie miał 36 miesięcy na zakończenie prac. Działania będą prowadzone w systemie "Projektuj i buduj".
- W zapisach przetargowych dopuściliśmy możliwość wcześniejszych oględzin miejsc, które podlegają zadaniom przetargowym. W tym momencie mamy trzy firmy, które są zainteresowane. Jedna z firm umówiła się już z nami na takie oględziny, więc można powiedzieć, że na rynku jest zainteresowanie realizacją tej inwestycji - powiedział Piotr Szałas, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.
















Napisz komentarz
Komentarze