Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
czwartek, 22 maja 2025 08:57
Reklama

Kiedy należy wymienić końcówki drążków kierowniczych?

Końcówki drążków kierowniczych stanowią jeden z najważniejszych elementów układu kierowniczego każdego pojazdu, decydując o precyzji prowadzenia, komforcie jazdy oraz bezpieczeństwie na drodze. Odpowiadają za bezpośrednie przeniesienie sił z kolumny lub przekładni kierowniczej na koła, umożliwiając sterowność auta i zachowanie toru jazdy nawet w trudnych warunkach drogowych. Z biegiem czasu oraz pod wpływem obciążeń dynamicznych i czynników zewnętrznych takich jak wilgoć, sól drogowa czy uderzenia kamieni, ich elementy ruchome ulegają naturalnemu zużyciu. Niespodziewane pęknięcie, nadmierne luzy czy zerwanie gumowego mocowania nie tylko pogarszają precyzję prowadzenia, lecz mogą doprowadzić do całkowitej utraty kontroli nad pojazdem. Dlatego tak istotne jest systematyczne monitorowanie stanu końcówek drążków i ich wymiana w odpowiednim momencie.

Czym są końcówki drążków kierowniczych?

Końcówki drążków kierowniczych to przegubowe ogniwa montowane na zewnętrznych lub wewnętrznych końcach drążków, łączące ramiona układu kierowniczego z piastami kół. Wykonane ze stali o dużej wytrzymałości, wyposażone są w kulowy przegub osadzony w obudowie z utwardzonej stali, zabezpieczony elastomerową osłoną, chroniącą przed zanieczyszczeniami i wilgocią. W trakcie pracy przegub pozwala na płynne przekazywanie sił podczas zmiany kierunku jazdy, natomiast gumowa osłona zapobiega przedostawaniu się do środka piasku czy wody, które przyspieszyłyby zużycie łożyska.

Serwis układu kierowniczego – jak często przeprowadzać?

Regularny przegląd układu kierowniczego to fundament bezpiecznej eksploatacji każdego pojazdu. Specjaliści zalecają wizytę w serwisie co najmniej raz w roku lub po przejechaniu około 20–30 tysięcy kilometrów, a w przypadku intensywnej eksploatacji w trudnych warunkach drogowych – nawet częściej. Podczas przeglądu mechanik ocenia stan końcówek drążków, przekładni kierowniczej, drążków łączących oraz pompy wspomagania (jeżeli występuje), a także sprawdza poziom i jakość płynu wspomagania.

Wymiana drążków kierowniczych – kiedy?

Moment wymiany końcówek drążków kierowniczych zależy zarówno od objawów eksploatacyjnych, jak i od wyników przeglądów serwisowych. Bezwzględnym sygnałem do natychmiastowej wymiany są słyszalne hałasy pochodzące z przedniej osi podczas skręcania czy jazdy po nierównościach oraz odczuwalne wibracje lub luzy w kierownicy. W sytuacji, gdy mechanik przy przeglądzie odnotuje luz przekraczający wartość fabryczną lub gdy uszkodzona zostanie osłona elastomerowa, przez którą do wnętrza przegubu dostają się zabrudzenia, należy wymienić całą końcówkę.

Wymiana drążków kierowniczych i montaż nowych części samochodowych

Proces wymiany końcówek drążków kierowniczych powinien być przeprowadzony z zachowaniem precyzji i stosowania odpowiednich narzędzi. Po uniesieniu pojazdu i demontażu koła najpierw luzuje się nakrętkę mocującą przegubu do zwrotnicy, a następnie odłącza drążek – często wymaga to użycia ściągacza do przegubów. Kolejnym krokiem jest odkręcenie końcówki od drążka kierowniczego i zainstalowanie nowego elementu, który można kupić w sklepach internetowych, takich jak https://hermon.com.pl/. Niezwykle istotne jest zastosowanie nowych zabezpieczeń – nakrętek z drugą plombą, podkładek czy pierścieni, które zapobiegną samoczynnemu luzowaniu.

Nowe części samochodowe – lampy przednie i tylne

Choć podczas serwisu układu kierowniczego główna uwaga skupia się na końcówkach drążków, warto również zwrócić uwagę na stan oświetlenia pojazdu (https://www.reemigrantki.pl/lampy-ostrzegawcze-jakie-wybrac-dla-pojazdow-i-maszyn/).

Lampy przednie i tylne są narażone na uszkodzenia mechaniczne, wnikanie wilgoci czy stopniowe matowienie kloszy pod wpływem promieniowania UV. Pęknięta czy przepalana żarówka zmniejsza widoczność, co może zaburzyć ocenę toru jazdy i zwiększyć ryzyko kolizji, zwłaszcza przy manewrach wymagających precyzyjnego prowadzenia. Dlatego w ramach kompleksowej kontroli nadwozia i zawieszenia zalecane jest jednoczesne sprawdzenie oświetlenia.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Reklama