Czym są końcówki drążków kierowniczych?
Końcówki drążków kierowniczych to przegubowe ogniwa montowane na zewnętrznych lub wewnętrznych końcach drążków, łączące ramiona układu kierowniczego z piastami kół. Wykonane ze stali o dużej wytrzymałości, wyposażone są w kulowy przegub osadzony w obudowie z utwardzonej stali, zabezpieczony elastomerową osłoną, chroniącą przed zanieczyszczeniami i wilgocią. W trakcie pracy przegub pozwala na płynne przekazywanie sił podczas zmiany kierunku jazdy, natomiast gumowa osłona zapobiega przedostawaniu się do środka piasku czy wody, które przyspieszyłyby zużycie łożyska.
Serwis układu kierowniczego – jak często przeprowadzać?
Regularny przegląd układu kierowniczego to fundament bezpiecznej eksploatacji każdego pojazdu. Specjaliści zalecają wizytę w serwisie co najmniej raz w roku lub po przejechaniu około 20–30 tysięcy kilometrów, a w przypadku intensywnej eksploatacji w trudnych warunkach drogowych – nawet częściej. Podczas przeglądu mechanik ocenia stan końcówek drążków, przekładni kierowniczej, drążków łączących oraz pompy wspomagania (jeżeli występuje), a także sprawdza poziom i jakość płynu wspomagania.
Wymiana drążków kierowniczych – kiedy?
Moment wymiany końcówek drążków kierowniczych zależy zarówno od objawów eksploatacyjnych, jak i od wyników przeglądów serwisowych. Bezwzględnym sygnałem do natychmiastowej wymiany są słyszalne hałasy pochodzące z przedniej osi podczas skręcania czy jazdy po nierównościach oraz odczuwalne wibracje lub luzy w kierownicy. W sytuacji, gdy mechanik przy przeglądzie odnotuje luz przekraczający wartość fabryczną lub gdy uszkodzona zostanie osłona elastomerowa, przez którą do wnętrza przegubu dostają się zabrudzenia, należy wymienić całą końcówkę.
Wymiana drążków kierowniczych i montaż nowych części samochodowych
Proces wymiany końcówek drążków kierowniczych powinien być przeprowadzony z zachowaniem precyzji i stosowania odpowiednich narzędzi. Po uniesieniu pojazdu i demontażu koła najpierw luzuje się nakrętkę mocującą przegubu do zwrotnicy, a następnie odłącza drążek – często wymaga to użycia ściągacza do przegubów. Kolejnym krokiem jest odkręcenie końcówki od drążka kierowniczego i zainstalowanie nowego elementu, który można kupić w sklepach internetowych, takich jak https://hermon.com.pl/. Niezwykle istotne jest zastosowanie nowych zabezpieczeń – nakrętek z drugą plombą, podkładek czy pierścieni, które zapobiegną samoczynnemu luzowaniu.
Nowe części samochodowe – lampy przednie i tylne
Choć podczas serwisu układu kierowniczego główna uwaga skupia się na końcówkach drążków, warto również zwrócić uwagę na stan oświetlenia pojazdu (https://www.reemigrantki.pl/lampy-ostrzegawcze-jakie-wybrac-dla-pojazdow-i-maszyn/).
Lampy przednie i tylne są narażone na uszkodzenia mechaniczne, wnikanie wilgoci czy stopniowe matowienie kloszy pod wpływem promieniowania UV. Pęknięta czy przepalana żarówka zmniejsza widoczność, co może zaburzyć ocenę toru jazdy i zwiększyć ryzyko kolizji, zwłaszcza przy manewrach wymagających precyzyjnego prowadzenia. Dlatego w ramach kompleksowej kontroli nadwozia i zawieszenia zalecane jest jednoczesne sprawdzenie oświetlenia.
Napisz komentarz
Komentarze