Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
sobota, 6 grudnia 2025 15:27
Reklama BAIKA czyste powietrze

Jak przebiegała chrystianizacja Radomia?

- Dewocjonalia chrześcijańskie w Radomiu reprezentuje zaledwie jeden zabytek, ale za to o unikatowym charakterze. Jest to mały krzyż relikwiarzowy, typowy dla wiernych kościoła prawosławnego - zauważa profesor Joanna Kalaga z Uniwersytetu Warszawskiego.

"Początek dziejów Radomia sięga IX w., kiedy to nad rzekę Mleczną przybyli pierwsi osadnicy. Pod k. X – na pocz. XI w. zostali oni podporządkowani piastowskiej organizacji państwowej, która od 966 r. należała do zachodnioeuropejskiej cywilizacji chrześcijańskiej. Nowa religia monoteistyczna typowa dla wczesnych struktur państwowych zastąpiła starą wiarę politeistyczną, nazywaną pogańską lub przedchrześcijańską, charakterystyczną dla ustroju plemiennego. W znaleziskach archeologicznych przemiany religijne manifestują się porzuceniem pogańskich sanktuariów w postaci kamiennych kręgów sytuowanych na szczytach samotnych gór, kamiennych kopców ofiarnych, drewnianych świątyń-kącin, ciałopalnego rytuału pogrzebowego, zbiorowych grobów kurhanowych i niewielkich figurek symbolizujących bóstwa słowiańskie oraz różnego rodzaju przedmiotów o znaczeniu magicznym (brzęczących i amuletów zwierzęcych). Chrześcijaństwo przyniosło nowy wymiar swojej religii. W świetle źródeł materialnych są to: kościoły i klasztory, a w zakresie zwyczajów pogrzebowych praktyka chowania zmarłych niespalonych w grobach pojedynczych. Przemiany religijne na X/XI w. miały charakter rewolucyjny w głównych centrach państwowych i kościelnych (np. Gniezno, Poznań, Kraków). Na prowincji (w pertynecjach) przebiegały one z pewnym opóźnieniem, ale też dość radykalnie. W ten drugi nurt kształtowania się nowej wiary wpisuje się Radom i ziemie środkowego Powiśla. W przypadku Radomia jednoznacznym dowodem wyznawania nowej wiary jest cmentarzysko odkryte w pobliżu grodziska. Wykazuje ono główne cechy chrześcijańskiego rytuału pogrzebowego, ale też dostrzegalne są na nim przejawy praktyk starej religii pogańskiej. Trudno jest stwierdzić, czy nowa wiara do końca wynikała ze świadomych przekonań światopoglądowych wczesnośredniowiecznych mieszkańców znad Mlecznej, czy tkwili oni w tym względzie jeszcze głęboko w tradycji przodków.

Osobliwością Radomia jest kościół pod wezwaniem św. Piotra. Kwestia dotyczy jego lokalizacji, wyglądu i datowanie. Problematyki tej nie rozwiewają do końca ani źródła pisane, ani archeologiczne. Świątynia jest identyfikowana za najstarszą w mieście na podstawie jej patrocinium (patronowanie, patron - przyp.red.). W źródłach pisanych jest wymieniana w XIII w., co raczej wskazywałoby na jej późną metrykę, analogiczną do kościołów w Skrzynnie, Skrzyńsku i Żarnowie oraz pierwszych założeń klasztornych (benedyktyńskiego w Sieciechowie, cysterskiego w Wąchocku i Sulejowie oraz bernardyńskiego w samym Radomiu). Istnieje te pogląd, że na przełomie XVIII i XIX w. była ona kaplicą cmentarną. Trzeba mieć nadzieję, że prowadzone ostatnio wnikliwe analizy archeologiczne wyników badań wykopaliskowych na grodzisku doprowadzą do konstruktywnej dyskusji na ten temat. Badając problem wczesnych kościołów na środkowym Powiślu zdawać sobie też sprawę z aspektu niezaprzeczalnej ich wartości jako źródła wiedzy o architekturze poźnoromańskiej i wczesnogotyckiej - zagadnieniach słabo jeszcze rozpropagowanych w literaturze przedmiotu.

Dewocjonalia chrześcijańskie w Radomiu reprezentuje zaledwie jeden zabytek, ale za to o unikatowym charakterze. Jest to mały krzyż relikwiarzowy, typowy dla wiernych kościoła prawosławnego. Na ziemiach piastowskich enkolpiony należą rzadkich znalezisk. Łączy się je z przemieszczaniem się wyznawców chrześcijaństwa wschodniego. W przypadku Radomia hipoteza ta znajduje uzasadnienie w położeniu tego ośrodka przy ważnym szlaku komunikacyjnym ciągnący się między centrum państwa piastowskiego z Kijowem na Rusi.

Na obecnym etapie badań wydaje się, że proces chrystianizacji środkowego Powiśla był dość intensywny i wieloaspektowy, a Radom był jednym z jego ogniw."

Joanna Kalaga

__________________________________________________________________________________________________________

Muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, Delegatura w Radomiu oraz Zespół Naukowy do Badań Dziejów Radomia zapraszają na wykład profesor Joanny Kalagi z Uniwersytetu Warszawskiego pt. "Wczesna chrystianizacja środkowego Powiśla i Radomia".

Spotkanie z cyklu Skarby i tajemnice Piotrówki odbędzie się 9 grudnia o godz. 12 w gmachu głównym Muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu, Rynek 11.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

+ taca 03.12.2018 13:13
Zaproście Biskupa niech się facet więcej nie panoszy i ludzi nie ogłupia

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Wiking 03.12.2018 13:10
Za to na Piotrówce stoi krzyż który nic wspólnego z tym miejscem nie ma. A tak to poza tym to tylko jedna wielka ściema

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Andrzej65 03.12.2018 10:55
Zasadne jest pytanie: jak datowane są pierwsze odkryte groby chrześcijańskie. Jeżeli mieszkańcy nie zaprzestali palenia umarłych to byli to ciągle poganie....

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
emeryt 03.12.2018 09:58
Mnie to interesuje jakie promocje są w Lidlu,Biedronce, Aldi. Po ile chleb i mleko. Jakas historia,kultura,zabytki - to dobre dla nowobogackich z PiS-u - dla szpanu

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Reklama