Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
sobota, 6 grudnia 2025 01:15
Reklama

Nie odkładaj spraw na później

Jeśli zdarza ci się czasami odwlekać wykonanie ważnych zadań, tłumacząc sobie: „Zrobię to później” – nie jesteś sama! Tak naprawdę u wielu ludzi funkcjonuje mechanizm odkładania na później, choć w różnym natężeniu. Jednak, gdy jest to zbyt częste i chroniczne, odwlekanie staje się największą przeszkodą człowieka w drodze do sukcesu.

Kluczem do kontroli i zwalczenia tego nieużytecznego nawyku jest rozpoznanie sytuacji, zrozumienie czemu tak jest i podjęcie działania w kierunku odwrócenia tego procesu.

Najczęściej odkładanie na później ma miejsce w sytuacji, gdy zamiast wykonać ważną sprawę, zajmujesz się czymś przynoszącym więcej rozrywki dla umysłu lub czynnością bardziej komfortową, bardziej mieszczącą się w status quo.

Wielu ludzi przeznacza swój czas na rzeczy mało ważne, a następnie brak im czasu na wykonanie tego, co najważniejsze. Tego, co kluczowe dla ich kariery, sukcesu osobistego czy zdrowia.

Aby skutecznie poradzić sobie z odkładaniem na później, warto rozpoznać przyczyny tego zachowania. Poniżej kilka najważniejszych z nich:

Lęk przed porażką
Strach przed porażką jest obok strachu przed śmiercią największym lękiem ludzkości. Ludzie boją się tego, co może się stać, gdy coś im się nie uda. Boją się negatywnych konsekwencji. Jednak w większości przypadków taki lęk jest zupełnie irracjonalny.

Dlatego wizualizuj pozytywny wynik każdego zadania, które masz wykonać. Zobacz, jak z łatwością radzisz sobie z jego wykonaniem, a następnie jak zadanie jest ukończone i jesteś zadowolona z tego powodu, poczuj w ciele emocje, a nawet zapach sukcesu! Im więcej zmysłów użyjesz, im obraz będzie bardziej kolorowy, rzeczywisty – tym łatwiej poradzisz sobie z nawet najtrudniejszym zadaniem i zmienisz nastawienie na pozytywne!

Nieprzyjemne zadania
Nieprzyjemne czynności najczęściej wydają się bardziej nieprzyjemne niż są w rzeczywistości. Pozory mylą! Naucz się nawyku zaczynania dnia od wykonania najmniej przyjemnego, najcięższego zadania. Dopiero po jego wykonaniu przejdź do drobniejszych, przyjemniejszych.

Gdy wykonasz najcięższe zadanie, daj sobie nagrodę. W ten sposób będziesz uczyć podświadomość i zamieniać strategię w nawyk.

Złożone projekty
Wiele osób podchodzi do złożonych zadań jak tzw. pies do jeża. Mówią sobie: „Nie dam rady”, „To nie dla mnie”, „Nie uda mi się”.

Jest jednak prosta metoda. Podziel każde duże zadanie lub cel na mniejsze, łatwiejsze do wykonania. Zrób check-listę i odznaczaj każdy kolejny kawałek wykonanego zadania. Zdziwisz się, jak szybko poradzisz sobie z nawet największym zadaniem czy projektem!

Niezdecydowanie
Ludzie często odkładają sprawy na później, bo nie potrafią podjąć decyzji. Określ zatem dokładny termin podjęcia każdej ważnej decyzji oraz kryteria jej podjęcia. Zapisz ostateczną datę w kalendarzu i podziel się tą wiadomością z kimś innym.

Zbyt małe zainteresowanie
Często, gdy jesteś zmęczona lub rozleniwiona, nie jesteś zainteresowana wykonaniem wyznaczonego zadania. Dlatego wyznaczaj zadania na taką porę dnia i tygodnia, kiedy jesteś u szczytu sił fizycznych i psychicznych. Nagradzaj się za ich wykonanie, obiecaj sobie coś specjalnego, gdy tylko je ukończysz.

Perfekcjonizm
Niektórzy odkładają wykonanie zadań na później, ponieważ chcą zrobić je perfekcyjnie. Skup się na najważniejszym – czyli tym, co działa. Ustaw daty wykonania dla siebie i powiedz o nich innym; poproś, aby cię sprawdzili.

Utrzymuj swoje wysokie standardy, jednak pamiętaj, że to, co wydaje się tobie dobre w 80 proc., dla kogoś innego może być dobre w 100 proc. Zamiast siedzieć godzinami nad dopracowaniem mało istotnych szczegółów, przejdź do kolejnego zadania. Dopiero, gdy wszystko, co najważniejsze jest zrobione, warto udoskonalać to, co już funkcjonuje.

Wrogość do zwierzchnika
Czasem odwlekamy zadanie z powodu wrogiego nastawienia do osoby, która zleciła nam jego wykonanie. Przejrzyj zatem z szefem zadania i sprawdź, czy mieszczą się w twoich kompetencjach, wyjaśnijcie swoje oczekiwania. Zrób zabawę z nieprzyjemnych zadań. Dawaj sobie punkty i nagrody za każde osiągnięcie. Włącz pozytywne dialogi wewnętrzne, które podtrzymają cię na duchu i poprawią samopoczucie.

Czekanie na właściwy moment lub nastrój
Częstą wymówką niektórych osób jest: „Teraz nie mam odpowiedniego nastroju, aby to zrobić. To nie jest dobry moment. Poczekam na inspirację. Później będzie lepsza pora...”

Zamiast czekać, zrób pierwszy krok.

Brak koncentracji, roztargnienie
Czasem powodem odwlekania na późnej jest brak koncentracji i zbyt duże roztargnienie. Zrób check-listę z priorytetami, zarezerwuj czas na każde z zadań.

Skup się na zadaniu i ustal regułę, że nigdy nie przerwiesz pracy nad wyznaczonym zadaniem na maile, smsy, rozmowy z kolegami i koleżankami z pracy czy surfowanie po sieci dopóki go nie ukończysz.

Kilka porad dotyczących otoczenia:
•    Miejsce, w którym pracujesz, oddziałuje na twoją psychikę – pamiętaj o tym.
•    Zamknij drzwi, odizoluj się od otoczenia, gdy pracujesz samodzielnie.
•    Wyłącz telefony, komunikatory internetowe, nie odbieraj maili w trakcie pracy.
•    Pilnuj porządku na biurku i w otoczeniu.
•    Usuń wszytko, co mogłoby odwracać uwagę od pracy (jedzenie, gazety, telefony).
•    Jeśli ktoś wpadnie na pogaduszki, poproś, aby przyszedł po pracy, bo teraz jesteś zajęta. Niech niweczy karierę komuś innemu!

Anna Przymus

autorka jest specjalistą od kreowania wizerunku i trenerem mentalnym
(również celebrytów i sportowców)

Podziel się
Oceń

Reklama
ReklamaElmas wędliny
Reklama
ReklamaSalon Oświetleniowy Mirat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama