Częstotliwość wymiany oleju silnikowego wpływa na trwałość silnika. Wiosna to idealny czas, żeby stary olej zastąpić nowym.

Większość producentów samochodowych zaleca wymieniać olej co około 15 tys. km i nie rzadziej niż raz na rok. Dane te dotyczą nowych samochodów, dlatego w starszych autach warto nieco skrócić te okresy. Szczególnie jeżeli większość kilometrów pokonywana jest w ruchu miejskim.
Niekiedy problemem okazuje się jednak wybór odpowiedniego oleju. Głównie jest to bolączka osób, które kupiły auto używane i nie mają pewności co do wcześniej stosowanego oleju. Wyboru nie ułatwiają także producenci olejów, którzy na etykietach podają skróty i terminy niewiele mówiące przeciętnemu kierowcy. Co gorsza nawet oddając sprawę w ręce fachowców nie możemy być pewni, że wszystko skończy się dobrze. Im też zdarzają się wpadki, dlatego przed wymianą warto zdobyć jak najwięcej informacji.
To czy olej nadaje się do konkretnego samochodu, zależy od wielu czynników. Znaczenie ma klasa jakościowa, lepkość, baza olejowa itp. Najprościej dobrać olej po aprobacie producenta. Sama marka oleju nie ma wielkiego znaczenia. Ważne by numer aprobaty podanej na zbiorniku z olejem odpowiadał numerowi, który jest zapisany w książce serwisowej samochodu.
W przypadku braku książki serwisowej warto zwrócić uwagę na czynniki wymienione nieco wyżej. Baza olejowa mówi nam o tym czy mamy do czynienia z olejem syntetycznym, półsyntetycznym albo mineralnym. Nowsze konstrukcje z reguły jeżdżą na olejach w pełni syntetycznych, kilkuletnie na półsyntetykach, a starsze na olejach mineralnych.
Jakość oleju określają dwie klasyfikacje: API oraz ACEA. Np. w oleju SL/CF, według pierwszej klasyfikacji, litera S oznacza, że nadaje się on do silników benzynowych (C- do diesli). L oznacza jakość. Najwyższa klasa w przypadku benzyny oznaczana jest literą M, w dieslach literą I.
Klasyfikacja ACEA oleje oznacza następująco: klasa jakości - od 1 do 5, A – benzyna, B – diesel. Silniki wyposażone w trójdrożne katalizatory lub filtry cząstek stałych dodatkowo muszą spełniać klasy C1, C2 ub C3.
Ostatnim z popularnych oznaczeń olejów jest wartość lepkości, która informuje o tym jak olej zachowuje się w niskich i wysokich temperaturach. Dla przykładu olej o oznaczeniu 10W-60 należy do gęstych, które nie spływają ze ścianek cylindrów nawet w wysokich temperaturach. Przeciwieństwem jest olej 0W-30, który w każdej temperaturze jest dość rzadki. Ogólnie im wartość przed literą W jest niższa, tym lepiej olej sprawdza się w niskich temperaturach (wolniej gęstnieje). Im wyższa jest druga wartość (po literze W), tym wolniej rzednie wraz ze wzrostem temperatury.
Należy pamiętać, że silnikowi zaszkodzić może zarówno zastosowanie gorszego, jak i lepszego oleju niż wymagany.















