Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
środa, 24 grudnia 2025 02:25
Reklama

Jaka będzie przyszłość komunikacji w Radomiu?

Radni podczas poniedziałkowej (9 grudnia) sesji zaakceptowali "Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Radomia na lata 2013-2020". Dokument określa, jakie działania powinny zostać przeprowadzone w kolejnych latach, aby komunikacja publiczna była bardziej dostępna dla pasażerów. Chodzi tu m.in. o nowocześniejsze autobusy, wprowadzenie biletów czasowych czy stworzenie parkingów Park&Ride i Bike&Ride.

Plan został opracowany przez firmę Public Transport Consulting z Redy. Przygotowanie tego dokumentu poprzedziły przeprowadzone pod koniec 2012 roku badania marketingowe wśród użytkowników komunikacji miejskiej. Łącznie zostało przepytanych ponad 2,5 tysiąca pasażerów.

- W dniach od 9 do 30 września 2013 roku prowadziliśmy też konsultacje społeczne, dotyczące planu transportowego. W ramach konsultacji zorganizowaliśmy dwa otwarte spotkania z mieszkańcami Radomia zainteresowanymi problematyką transportu. W spotkaniach tych wzięli udział między innymi radni, przedstawiciele Starostwa Powiatowego, okolicznych gmin oraz miejskich instytucji - poinformował Dariusz Dębski, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.

DUŻO NOWOŚCI

Zgodnie z założeniami przyjętego planu, w Radomiu ma zostać poprawiona funkcjonalność przystanków, co zapewni dogodne warunki do przesiadek. W obszarach poza ścisłym centrum miasta powinny być lokalizowane parkingi Park&Ride i Bike&Ride. Ważnym zadaniem ma być również wprowadzenie zintegrowanego biletu okresowego transportu miejskiego i regionalnego, a także biletu czasowego lub zależnego od liczby przejechanych przystanków.

Ważnym zadaniem będzie stworzenie platformy internetowej, która zapewni dostęp do informacji o wszystkich odjazdach w transporcie regionalnym. Dane z platformy mogłyby być udostępniane na tablicach dynamicznej informacji we wszystkich najważniejszych punktach przesiadkowych oraz na dworcach autobusowych. W sumie system dynamicznej informacji miałby funkcjonować na 44 przystankach i podawałby rzeczywiste godziny odjazdów autobusów.

TYLKO NISKOPODŁOGOWCE

Kolejnym krokiem ma być wymiana taboru, która spowodowałaby, że w mieście kursowałyby tylko pojazdy niskopodłogowe, wyposażone w platformy, ułatwiające wjazd osobom niepełnosprawnym na wózkach inwalidzkich. Oprócz tego w miarę upływu czasu starsze modele kasowników byłyby wymienione na urządzenia wielofunkcyjne, dostosowane m.in. do biletów czasowych, odcinkowych i kart elektronicznych. Poprawić ma się również częstotliwość i rytmiczność odjazdów autobusów.

Dodajmy, że w "Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Radomia na lata 2013-2020" nie znalazł się zapis o linii tramwajowej, której powstanie proponuje Radomskie Towarzystwo Naukowe.

- Tramwaj w Radomiu nie mógł znaleźć się w planie, gdyż jego uruchomienia nie przewidują żadne z obowiązujących dokumentów strategicznych. Ewentualne skorygowanie planu to jednak najmniejsza z barier, które należałoby przełamać, aby realizować przedsięwzięcie - wytłumaczył Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting.

Przypomnijmy, że obowiązek sporządzenia planu transportowego nakłada na jednostki samorządu terytorialnego Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 roku o publicznym transporcie zbiorowym. Plan transportowy jest aktem prawa miejscowego.



Podziel się
Oceń

Reklama