Prace budowlane, na prawie 70 ha ziemi przekazanych nieodpłatnie przez Ministerstwo Rolnictwa, rozpoczęto w 1928 roku. 19 kwietnia 1932 nastąpiło uroczyste otwarcie placówki. Do dzisiaj zachował się hangar, który wówczas powstał, a także budynek pierwszej szkoły. Ponieważ Departament Lotnictwa Wojskowego uznał, że Sadków jest idealnym miejscem do szkolenia podchorążych rezerwy lotnictwa, zdecydowano o rozbudowie infrastruktury. Władze państwowe wykupiły więc kolejne 30 ha gruntów, na których powstały koszary, hangary dla samolotów, strzelnica i spadochroniarnia.
Lata intensywnego szkolenia lotniczego przerwał wybuch II wojny światowej. Już w pierwszym dniu lotnisko na Sadkowie zostało zbombardowane przez Niemców. Personel i sprzęt wojskowy zdążył się wcześniej ewakuować w kierunku granicy rumuńskiej. Niestety, 19 września, kilka kilometrów przed Haliczem, Rosjanie internowali pracowników radomskiego lotniska, a sprzęt skonfiskowali. Na Sadkowie zaczęli gospodarować Niemcy. Najpierw usunęli skutki bombardowań, a potem zrobili dodatkowe drogi dojazdowe, pasy startowe i podziemne zbiorniki paliwa. I utworzyli tu ośrodek szkolenia niemieckich pilotów wojskowych. Stąd startowały samoloty do walk na froncie wschodnim, a pod koniec wojny w głąb Niemiec transportowano rannych żołnierzy. We wrześniu 1944 roku lotnisko zostało zaminowane i mocno zniszczone.
Już w marcu 1945 roku na Sadków przebazowany zostaje, z Zamościa, 15 Zapasowy Pułk Lotniczy, składający się głównie z Rosjan, a przeznaczony do szkolenia polskiego personelu latającego i technicznego. Kolejne modyfikacje szkolenia lotniczego doprowadzają do powstania w Radomiu – 1 maja 1951 roku - Oficerskiej Szkoły Lotniczej nr 5. Raptem siedem lat później utworzony został 60 Lotniczy Pułk Szkolno-Bojowy z miejscem stacjonowania w Radomiu. W 1964 roku jednostka została podporządkowana Ośrodkowi Szkolenia Lotniczego w Dęblinie. W ramach kolejnej reorganizacji Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej 1 stycznia 2001 na bazie 60 Lotniczego Pułku Szkolnego powstał 2 Ośrodek Szkolenia Lotniczego, który otrzymał imię kpt. pil. Franciszka Żwirki i inż. Stanisława Wigury. 1 stycznia 2011 została utworzona 42. Baza Lotnictwa Szkolnego - nowa jednostka wojskowa, powstała z połączenia 1. Komendy Lotniska i 2. Ośrodka Szkolenia Lotniczego.
Dziś wojskowe lotnisko na Sadkowie współistnieje z cywilnym portem lotniczym. To, o czym mówiono jeszcze przed II wojną światową, zaczęło się urzeczywistniać na początku XXI wieku. W styczniu 2007 roku powstała miejska spółka Port Lotniczy Radom SA, która miała zarządzać wydzielonym obszarem przyszłego lotniska cywilnego. W marcu 2010 roku miasto otrzymało od wojewody 22,5 ha gruntu i podpisało umowę o użyczeniu dalszych 125 ha. 29 maja 2014 Radom-Sadków został wpisany do rejestru lotnisk cywilnych. Pierwszy cywilny samolot – z Rygi, linii Air Baltic, wylądował w Radomiu we wrześniu 2015 roku. Od września do października z Radomia do Pragi latały Czech Airlines, a od 18 kwietnia 2016 do 29 października 2017, na kilku trasach, linia Sprint Air.
Od 2018 roku operatorem na Sadkowie są Polskie Porty Lotnicze. Lotnisko cywilne w nowej odsłonie – z nowym terminalem i przebudowaną infrastrukturą - zostało uruchomione w kwietniu 2023 roku.
Na podstawie informacji zawartych w „Encyklopedii Radomia. Nowe wydanie” Jerzego Sekulskiego, Radom 2012 i strony internetowej 42. Bazy Szkolnictwa Lotniczego.














Napisz komentarz
Komentarze