- Rok 2021 ponownie upływał w cieniu wydarzeń związanych z pandemią. Nie zastopowało to jednak zaplanowanych wcześniej inwestycji drogowych - informuje MZDiK.
Jedną z największych drogowych inwestycji minionego roku to oddanie do użytku drugiego etapu trasy N-S, który łączy Południe, Żakowice i Planty. Nowa droga przebiega obok torów kolejowych, pozwalając dojechać z Południa do Śródmieścia z pominięciem Borek. Na skrzyżowaniu z ulicą Wjazdową powstało rondo turbinowe ze światłami, które uruchamiają się tylko wtedy, gdy zamykany jest pobliski przejazd kolejowy. Sama ul. Wjazdowa obok zajezdni autobusowej została poszerzona.
Rozbudowy doczekała się cała ulica Szydłowiecka na Jeżowej Woli i Pruszakowie. Wyremontowany został poza tym most w sąsiedztwie Muzeum Wsi Radomskiej.
Po ok. 40 latach eksploatacji ul. Marii Fołtyn została wyremontowana. Powstała nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, a także nowe miejsca do parkowania samochodów. Pętla autobusowa przy ulicy Holszańskiej na Gołębiowie została rozbudowana.
W październiku otwarty został nowy wiadukt w ul. Kozienickiej. Wiadukt jest szerszy i dłuższy ponieważ przygotowano ją już z myślą o budowie w tym rejonie Radomia trzeciego etapu trasy N-S. Pod wiaduktem powstawał w tym okresie zupełnie nowy przystanek kolejowy Radom-Gołębiów. Za inwestycje odpowiedzialna była spółka PKP Polskie Linie Kolejowa.
Nowa droga powstała na przedłużeniu ulicy Lubelskiej za radomskim lotniskiem (w kierunku Kiedrzyna i Małęczyna). Było to związane z koniecznością odsunięcia jezdni od przedłużonego pasa startowego.
Sporo zmieniło się także na osiedlu XV-lecia, gdzie zostały wyremontowane odcinki ulic Bema, Jasińskiego i Sowińskiego. Powstały tam między innymi nowe miejsca parkingowe.
Z kolei na Wincentowie powstały dwie zupełnie nowe drogi, które zapewnią obsługę komunikacyjną nowych firm i zakładów w planowanej do powiększenia strefie ekonomicznej. Pierwsza łączy ulice Witosa i Rataja, natomiast druga odchodzi od niej w kierunku ulicy Warszawskiej (naprzeciw ulicy Grobickiego).
Nowa wzbudzana sygnalizacja świetlna została zainstalowana na przejściu dla pieszych i przejeździe dla rowerów w rejonie skrzyżowania ulic Czarnieckiego i Zielonej na pograniczu Zamłynia i Wacyna. Nowe światła pojawiły się również na skrzyżowaniu ulic 25 Czerwca i Żeromskiego. - Poprzednie były wyeksploatowane i w każdej chwili mogły całkowicie przestać działać. Ta zmiana była możliwa przy okazji wyznaczania dwóch przejazdów rowerowych na tym skrzyżowaniu - przypomina MZDiK.
Na Józefowie zakończyła się budowa ścieżki rowerowej i chodnika. To inwestycja zrealizowana w ramach Budżetu Obywatelskiego. Połączyła ona okolice szpitala z ulicą Warszawską. Sieć dróg rowerowych powiększyła się w minionym roku również między innymi o odcinek ulicy Energetyków obok torów i łącznik trasy N-S z ulicą Tartaczną.
W ramach inwestycji czynowych, czyli współfinansowanych przez zainteresowanych mieszkańców lub użytkowników posesji, powstały ulice Jagodowa na Idalinie, Skarbowa na Żakowicach i Racławicka na Zamłyniu, a także parking w sąsiedztwie bloku przy ulicy Kusocińskiego 1 na osiedlu XV-lecia. - Jeżeli chodzi o miejsca do parkowania, to został też wybudowany parking typu Park & Ride w pobliżu ulicy Sycyńskiej na Południu. Jak już kilkakrotnie informowaliśmy, z tego placu mogą korzystać wszyscy chętni, w tym mieszkańcy pobliskich bloków. W centrum miasta Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego powiększyła się o całe ulice Waryńskiego i Wyszyńskiego oraz odcinki ulic 25 Czerwca, Malczewskiego i Niedziałkowskiego. Poza tym w całej strefie zostały postawione w minionym roku nowe parkomaty - wylicza MZDiK.
W Ramach Radomskiego Programu Drogowego zostały utwardzone ulice Gęsia na Kapturze, Stawowa w Krychnowicach, Zielna na Młodzianowie, Mroza na Wólce Klwateckiej i łącznik Starachowickiej z Wiosenną na Idalinie. Radomski Program Chodnikowy objął natomiast remonty trotuarów obok ulic Ofiar Firleja na Firleju, Niedziałkowskiego w Śródmieściu oraz Miłej na osiedlu XV-lecia.
Jakie zmiany w komunikacji miejskiej?
W ubiegłym roku - jak informuje MZDiK - pożegnaliśmy ostatnie autobusy marki Neoplan. - Były to pierwsze pojazdy niskopodłogowe kursujące po Radomiu. Marka ta była obecna w naszym mieście przez niemal 24 lata. W zamian już latem pojawiło się na drogach dziewięć nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12. Zaczęły one obsługiwać linię 3, kursującą między Michałowem a Idalinem. Z kolei jesienią do naszego miasta dotarło pięć fabrycznie nowych przegubowców tej samej marki, tym razem zasilanych sprężonym gazem ziemnym - informuje zarząd dróg.
Pod koniec wakacji trasa linii 18, jeżdżącej dotychczas do dworca kolejowego, została przedłużona przez ulicę Szydłowiecką do pętli na Pruszakowie. Zmiana ta została wprowadzona w wyniku konsultacji społecznych. Na linię 18 zagłosowali wtedy sami pasażerowie.
W kilku punktach miasta stanęły nowe wiaty przystankowe. Zadaszenie u zbiegu ulic Limanowskiego i Wałowej jest najciekawsze, ponieważ jest to kolejna w Radomiu tak zwana zielona wiata. Innowacyjnym rozwiązaniem jest w tym przypadku to, że oświetlenie tego przystanku działa dzięki odnawialnym źródłom energii (w tym turbince wiatrowej).
Od maja dotychczasowe karnety 10-przejazdowe stały się karnetami 10 biletów jednogodzinnych.
W mieście w 2021 roku rozbudowywane było również oznakowanie informacyjne. Pojawiły się między innymi tablice wskazujące kierowcom drogę do Urzędu Miejskiego, Starostwa Powiatowego, szpitali i innych ważnych obiektów. W trzech miejscach stanęły drogowskazy Systemu Informacji Miejskiej dla pieszych. To ulica Żeromskiego (obok parku Kościuszki i u zbiegu z Wałową) oraz ulica Traugutta (naprzeciwko dworca PKP Radom Główny). Oznakowane zostały poza tym wszystkie wejścia i wyjścia z przejścia podziemnego pod aleją Grzecznarowskiego (w pobliżu ulicy Śląskiej).















Napisz komentarz
Komentarze