Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
niedziela, 21 grudnia 2025 06:23
Reklama

Spacerkiem po mieście: Automobilklub Radomski

Początki związanej z motoryzacją działalności w Radomiu sięgają kwietnia 1952 roku, kiedy to na bazie Ośrodka Szkolenia Motorowego utworzono oddział Polskiego Związku Motorowego. W pierwszych latach zajmował się on głównie sportem motorowym i turystyką.
Spacerkiem po mieście: Automobilklub Radomski

Źródło: fot. cozadzien.pl/Piotr Nowakowski

15 grudnia 1955 roku nastąpiło połączenie oddziału PZMot i OSM w Automotoklub Radom. Dwa lata później Walny Zjazd Polskiego Związku Motorowego zdecydował o powołaniu do życia automobilklubów. Jeden z nich powstał w Kielcach, a w Radomiu utworzono jego delegaturę – z siedzibą przy ul. Malczewskiego 10. Obejmowała powiaty: radomski, białobrzeski, kozienicki, opoczyński i zwoleński. Ponieważ Automobilklub Kielecki w zasadzie nie działał, w kwietniu 1958 roku został zawieszony, a delegaturze radomskiej zlecono organizację Automobilklubu Świętokrzyskiego z siedzibą w Radomiu. Jego prezesem został Kazimierz Porębski. Wkrótce AŚ utworzył delegatury w Ostrowcu Świętokrzyskim i Sandomierzu, a potem w Kozienicach i Pionkach.

W latach 60. Automobilklub Świętokrzyski rozpoczął starania o budowę nowego obiektu przy ul. Warszawskiej. 19 czerwca 1964 AŚ kupił od Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego parcelę o powierzchni 2 hektarów 73 arów 76 metrów kwadratowych. Do końca 1964 zniwelowano teren pod budowę, sporządzono dokumentację zagospodarowania terenu, ogrodzenia i wodociągową, wykonano ogrodzenie terenu o pow. 1,5 ha; pozostała część parceli wydzielona została pod miasteczko ruchu drogowego.

29 listopada 1972 uroczyście otwarty został pierwszy odcinek toru kartingowego. W pierwszych zawodach kartingowych wzięli udział zawodnicy Technikum Samochodowego. W całości został oddany do użytku w 1986 roku. Kartodrom-Radom, czyli tor kartingowy, trybuny i zaplecze techniczno-handlowe był wtedy jednym z najlepszych techniczne torów kartingowych w Polsce.

W kwietniu 1973 roku ogłoszono konkurs na nazwę automobilklubowej kawiarni. Dla autora najciekawszej ufundowano nawet nagrodę - tort. Komisji konkursowej najbardziej spodobała się nazwa „Klakson”.

9 marca 1991 roku Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Członków Automobilklubu Świętokrzyskiego podjęło uchwałę o zmianie nazwy klubu na Automobilklub Radomski. Jego pierwszym prezesem został Aleksander Gajewski.
Celem Automobilklubu Radomskiego jest propagowanie i podnoszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozwijanie kultury motoryzacyjnej, organizowanie masowych, wyczynowych sportów motorowych oraz turystyki motorowej. Początkowo prowadził dwie dyscypliny sportowe: karting i wyścigi samochodowe, a od 1971 także rajdy samochodowe.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Kierowca 28.08.2021 09:05
Przecież te obiekty AR przy ulicy Warszawskiej to jest ruina!

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
norbik71 28.08.2021 10:06
Dziwne, co niedzielę idąc spacerkiem wzdłuż Warszawskiej słyszę motory ścigające się. Z dźwięku jaki do mnie dochodzi nie są to motocykle terenowe, tylko ścigacze. Jak by to była ruina to by tam nikt nie jeździł

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Kierowca 28.08.2021 12:56
To może wejdź na teren obiektu. Zobaczysz wtedy budynki jak z PRL-u. Zobaczysz budynki warsztatów mechanicznych, gdzie od wielu lat AR nie remontuje. Jedynie tor jest w normalnym stanie. Reszta infrastruktury to ruina.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Reklama