Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
piątek, 5 grudnia 2025 23:49
Reklama

Ze szkolnej kroniki. PSP nr 16

Część szkół już nie funkcjonuje, część zmieniła nazwę, a część przeżywa okres prosperity. Każda placówka edukacyjna to inna historia, liczne wspomnienia i przyjaźnie, które przetrwały próbę czasu. W cyklu "Ze szkolnej kroniki..." prezentujemy dzieje radomskich szkół i związane z nimi ciekawostki.
Ze szkolnej kroniki. PSP nr 16

Źródło: fot. cozadzien.pl/Piotr Nowakowski

Szkołę Życia dla dzieci głębiej upośledzonych umysłowo Rada Miejska Radomia powołała w 1992 roku; została wydzielona ze Szkoły Podstawowej nr 12 Specjalnej. Dyrektorem placówki została Teresa Kawecka, a pierwszą siedzibą stał się budynek przy ul. Żeromskiego 93.W nowo powstałej szkole działały dwa oddziały przedszkolne, a nauka zorganizowana została na trzech poziomach - po dwa oddziały w każdym. Pracowało tam 20 nauczycieli oraz 14 pracowników administracji i obsługi. W miarę upływu lat przybywało uczniów i pracowników, a budynek „przestał spełniać normy konieczne dla zapewnienia optymalnych, bezpiecznych warunków nauczania dzieci niepełnosprawnych”. W 1997 roku szkoła otrzymała nowy budynek – przy ul. Lipskiej 2. „To był dopiero początek zmian. Adaptacja i remonty nowego budynku przebiegały równocześnie ze zmianami organizacyjnymi szkoły. W 1997 roku w szkole powstał pierwszy oddział dla dzieci głęboko upośledzonych umysłowo oraz klasa dla dzieci autystycznych. Reforma oświaty z 1999 roku zmieniła dotychczasowy styl pracy szkoły. Poziomy nauczania zastąpione zostały klasami szkoły podstawowej” - czytamy na stronie szkoły.

W 2000 roku powołany został Zespół Szkół nr 2, w skład którego weszła Szkoła Podstawowa nr 45 i Publiczne Gimnazjum nr 21. Na bazie istniejących najstarszych klas przysposabiających do zawodu powstała Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy.

Do szkoły przychodziło coraz więcej dzieci – nie tylko z Radomia, ale i powiatu radomskiego. Budynek przy ul. Lipskiej przeszedł generalny remont – powstały nowe sale lekcyjne, pracownie kuchenne i stołówka, zbudowano także klatkę schodową z windą.

23 października 2001 odbyło się uroczyste poświęcenie szkoły. Cztery lata później powstało stowarzyszenie Otwórz Serce, działające na rzecz uczniów szkoły i ich rodzin.

W 2007 roku dyrektorem placówki została Teresa Wesołowska. Szkołę doposażono w nowe pomoce i sprzęt rehabilitacyjny, pozyskany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Można było też przeprowadzić wiele prac remontowych. Powstały nowe pracownie: sala doświadczania świata, sala do terapii integracji sensorycznej, pracownia do terapii metodą Tomatisa. W ramach programu Radosna Szkoła pozyskano pomoce dydaktyczne i sprzęt do zajęć ruchowych, a gabinet logopedyczny wzbogacił się o nowoczesny sprzęt komputerowy. W 2011 roku szkoła otrzymała tytuł Szkoły Odkrywców Talentów, przyznany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

W maju 2012 roku szkoła przy ul. Lipskiej po raz pierwszy była gospodarzem XXXVII Przeglądu Małych Form Artystycznych pod hasłem „Radość jest w nas”, podczas którego uczniowie i wychowankowie placówek specjalnych z Radomia i okolic prezentowali swoje umiejętności artystyczne. „Nasi uczniowie regularnie uczestniczą w licznych imprezach szkolnych, pozaszkolnych integrując się z lokalnym środowiskiem (zawodach sportowych, turniejach, koncertach muzycznych, wycieczkach, wyjściach do kina, teatru, spotkaniach integracyjnych, festynach). Są laureatami licznych konkursów plastycznych, tanecznych, zawodów sportowych” – czytamy na stronie PSP nr 16.
w czerwcu 2019 roku PSP nr 16 otrzymała patrona – św. Brata Alberta. W głosowaniu wybrali go pracownicy, uczniowie i rodzice.

W tej chwili w szkole uczą się dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnościami sprzężonymi (porażenie mózgowe, wady wzroku, słuchu itp.). Klasy liczą od dwóch do ośmiu uczniów. Dla każdego dziecka tworzone są, przez zespół nauczycieli i terapeutów, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne.

Na terenie obiektu znajduje się nowo powstały, nowoczesny, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych plac zabaw, na którym uczniowie mogą spędzać czas wolny, zaspokajać potrzebę ruchu i zabawy.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Reklama
ReklamaElmas wędliny
Reklama
ReklamaSalon Oświetleniowy Mirat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama