Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
czwartek, 18 grudnia 2025 19:15
Reklama

Nocny tranzyt przez centrum!

Nocą spora część ruchu tranzytowego omija miejski odcinek krajowej "dziewiątki" (ulicę Żółkiewskiego i aleję Wojska Polskiego) przenosząc się na ulice Słowackiego, 25 Czerwca i Kusocińskiego. W ten sposób kierowcy TIR-ów, zmierzający od strony Rzeszowa w kierunku Warszawy, skracają sobie trasę przez centrum Radomia. 

Nie byłoby w tym nic złego, gdyby ciężkie pojazdy nie budziły mieszkańców okolicznych budynków i nie niszczyły jezdni oraz ścian starych kamienic. Skrót stał się już tak popularny, że zawodowi kierowcy, z dużym stażem za kółkiem, polecają go przez CB-radio młodszym kolegom po fachu.

Za rondami na ulicach Słowackiego (u zbiegu ulicy Grzecznarowskiego i alei Wojska Polskiego) oraz Warszawskiej (u zbiegu ulic Czarnieckiego i Żółkiewskiego) nie ma znaków zakazu wjazdu dla pojazdów ciężarowych, więc nie brakuje chętnych do korzystania z opisywanego skrótu.  

Wysyp TIR-ów w centrum widać już po godzinie 21. W poniedziałek wybraliśmy się przed godziną 22 na skrzyżowanie ulic 25 Czerwca i Słowackiego. Tylko w ciągu 20 minut naliczyliśmy tam 8 przejeżdżających ciężarówek z naczepami na numerach rejestracyjnych z różnych części kraju oraz spoza granicy.  

- Jeżdżą jeden za drugim i budzą nas w środku nocy. Przecież takie pojazdy nie powinny mieć o tej porze prawa wjazdu do samego środka miasta, gdzie znajduje się wiele starych kamienic - powiedziała pani Grażyna, mieszkająca od wielu lat w jednym z budynków przy ulicy 25 Czerwca.  

W sprawie nocnego tranzytu, uciążliwego dla mieszkańców i pogarszającego stan nawierzchni jezdni w centrum skontaktowaliśmy się we wtorek z miejskimi drogowcami, którzy odpowiadają za właściwe oznakowanie ulic. Zaproponowaliśmy wprowadzenie ograniczenia ruchu TIR-ów w całym Śródmieściu. 

- Zgadzamy się z opinią, że ulice Słowackiego, 25 Czerwca i Kusocińskiego nie powinny służyć kierowcom tirów jako drogi tranzytowe. W naszej ocenie nie jest jednak możliwe wprowadzenie zakazu wjazdu na te ulice dla pojazdów o masie na przykład powyżej 8 ton - odpowiada Dariusz Dębski, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.

Rzecznik miejskich drogowców dodaje, że nie stanowiłoby problemu wyłączenie z tego zakazu autobusów komunikacji miejskiej. Co zatem stoi na przeszkodzie, aby wprowadzić proponowane rozwiązanie wzorem innych polskich miast? - Musimy jeszcze zapewnić możliwość wjazdu do centrum samochodom dostawczym - mówi Dariusz Dębski.

Tymczasem nadmierny ruchu TIR-ów na ulicach przebiegających przez sam środek miasta udało się skutecznie ukrócić między innymi drogowcom z Wrocławia. Zakaz wjazdu dla ciężarówek powyżej 18 ton obowiązuje tam w godzinach 6-9, 13-19 i 22-4. 

Natomiast w Ełku urzędnicy posunęli się jeszcze dalej bowiem pojazdy powyżej 14 ton nie mogą wjeżdżać do centrum przez całą dobę. Zakaz ten dotyczy ruchu tranzytowego, lecz nie obowiązuje lokalnych przedsiębiorców. 

Niedawno z propozycją ograniczenia uciążliwego ruchu TIR-ów w centrum wystąpił do prezydenta Szczecina jeden z tamtejszych radnych, który wymienia wiele korzyści płynących z wprowadzenia takiego rozwiązania. 

NASZ KOMENTARZ


Miejscy drogowcy zgadzają się z opinią, że ulice Słowackiego, 25 Czerwca i Kusocińskiego nie powinny służyć kierowcom TIR-ów jako drogi tranzytowe, ale znów pada ten częsty argument "nie da się...", który zawsze wywołuje u mnie zarówno uśmiech, jak i smutek na twarzy. Rozwiązanie tego problemu można wyszukać bardzo szybko, chociażby wpisując odpowiednie słowa kluczowe w pierwszej, lepszej przeglądarce internetowej. Wrocławscy urzędnicy potrafili rozsądnie ograniczyć wjazd ciężarówek do centrum, nie zapominając przy tym o dostawcach towarów. Przypomnijmy sobie, że na (z założenia reprezentacyjnym) radomskim deptaku również "nie dało się" przez pewien czas ograniczyć ruchu ze względu na... dostawy towarów.




Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaSalon Oświetleniowy Mirat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama