W poniedziałek minęło 20 lat od dnia, w którym polskie władze i włoski koncern podpisali w Bielsku-Białej umowę powołującą spółkę Fiat Auto Poland.
Przez ten okres w polskich fabrykach Fiata powstało ponad 6,5 mln samochodów. Najwięcej wyprodukowano modeli Panda, Seicento, Cinquecento i 500. Poza tymi autami w Bielsku-Białej i Tychach produkowano Fiaty 126p, Uno, Sienę i Palio Weekend. W 2008 roku w Tychach zaczęły powstawać także Fordy Ka, a w maju 2011 roku nowa generacja Lancii Ypsilon.

Poza podpisaniem umów licencyjnych na produkcję samochodów, na ważny moment w stosunkach polsko-włoskich trzeba było czekać aż do roku 1992, kiedy to powołano nową spółkę.
W 20-letnim okresie istnienia spółka Fiat Auto Poland zainwestowała w naszym kraju prawie 10 mld zł. Największych inwestycji dokonano w latach 2003-2008. W tyskiej fabryce powstała wtedy nowa lakiernia wodorozcieńczalna i nowa hala montażowa. Ponadto rozbudowano możliwości produkcyjne spawalni i zamontowano nowoczesne wyposażenie linii produkcyjnych.
O znaczeniu tyskiej fabryki Fiat Auto Poland może świadczyć fakt, że po zakładach we Włoszech i Brazylii jest to trzeci najważniejszy zakład Fiata na świecie. W zeszłym roku w Tychach wyprodukowano w sumie ponad 467 tys. aut. Codziennie z taśmy produkcyjnej zjeżdżało ok. 1,8 tys. samochodów. Dało to 16,5 mld zł przychodu ze sprzedaży aut, które w 98-procentach trafiły na eksport do prawie 70 krajów świata.














