Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
niedziela, 21 grudnia 2025 18:05
Reklama

Sześć przykazań podczas wyprzedaży

Razem z wakacjami nadszedł czas na letnie wyprzedaże. Jednak zanim wpadniemy w szał zakupów, musimy pamiętać o zasadach, dzięki którym upolujemy atrakcyjne okazje i jednocześnie nie damy się nabić w butelkę.

Jedynie 43 proc. konsumentów, którzy polują na sezonowe obniżki, ma świadomość swoich praw – mówią badania. Sprawdź zatem, co możesz, a czego nie jako miłośniczka wyprzedaży.

Przykazanie 1: Porównuj oferty różnych sklepów
Zanim włożysz rzecz do koszyka, zastanów się, czy faktycznie jest ci ona potrzebna. Zacznij krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach, ponieważ tak naprawdę nie wszystkie z nich są dla nas okazją. Sprzedawcy stosują różne „chwyty” mające zachęcić potencjalnego klienta do zakupu. Najczęstszymi są obniżki od nierealnych cen (w efekcie kupujemy rzecz w takiej samej cenie), a także gratisy dołączone do produktu, za które w rzeczywistości musimy zapłacić o wiele więcej niż za tę samą rzecz bez dodatku.

Przykazanie 2: Nie zawsze możesz zwrócić towar z wyprzedaży
Reklamować można każdy towar, który jest niezgodny z umową. Obniżenie ceny towaru z powodu promocji lub wyprzedaży nie wyklucza możliwości reklamowania go – został przecież kupiony jako pełnowartościowy, bez wad, tyle że okazyjnie, bo taniej. Inaczej będzie, gdy powodem obniżenia ceny jest jakaś wada towaru, o której wiedzieliśmy. W takim przypadku nie można zgłaszać do sprzedawcy tej wady, o której nas poinformował. Inne jednak tak.

Przykazanie 3: Nie zapomnij o paragonie
Pamiętaj, że to właśnie paragon jest podstawą dochodzenia swoich praw w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Dostaniemy go niezależnie od wielkości sklepu, w którym dokonaliśmy zakupu.

Przykazanie 4: Wadliwy towar podlega reklamacji
To sprzedawca odpowiada za zakupiony przez nas towar przez okres dwóch lat. Tyle czasu mamy na złożenie reklamacji. Należy jednak pamiętać, że w przypadku stwierdzenia wady musimy zgłosić reklamację najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy. Przekroczenie tego terminu spowoduje utratę uprawnień (sprzedawca nie będzie ponosił odpowiedzialności). Reklamację najlepiej wnieść pisemnie w sklepie, w którym dokonaliśmy zakupu. Jeśli do produktu dołączona jest gwarancja, to możemy zgłosić zażalenie co do jego jakości.

Przykazanie 5: Korzystaj z zagranicznych obniżek
Urlopowicze, którzy spędzają swoje wakacje za granicą, dosyć często korzystają z tamtejszych sezonowych obniżek cen. Popularne stają się specjalne wyjazdy na zakupy do miast europejskich – Mediolanu, Londynu czy Paryża. Warto wcześniej sprawdzić terminy, w jakich one się odbywają.

Przykazanie 6: Pomoc rzecznika konsumentów
Jeśli sklep odrzucił twoją reklamację, masz prawo do bezpłatnej pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Informacji udziela także Federacja Konsumentów.

W Radomiu miejski rzecznik konsumenta przyjmuje przy ul. Reja 5. Można skontaktować się z nim telefonicznie pod nr. 48 36 20 910.

Daria Kurys

Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama