
- Nad jezdnią zamontujemy bramownicę z czterema kamerami oraz odbiornikami GPS. Druga z nich zostanie zamontowana nad Kielecką, na wysokości Wieniawskiego, tuż przy granicy administracyjnej miasta - informuje Dariusz Dębski, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.
Miasto podpisało umowę z warszawskim Instytutem Badawczym Dróg i Mostów na wdrożenie pilotażowego systemu preselekcyjnego ważenia pojazdów 12 lipca tego roku. System ten umożliwia kontrolowanie tylko tych pojazdów, co do których istnieje podejrzenie, że są przeciążone.
- Dzięki temu będziemy mogli eliminować z ruchu przeładowane ciężarówki. System pomoże nam chronić nawierzchnię radomskich dróg przed rozjeżdżaniem oraz poprawi bezpieczeństwo - mówi Dariusz Dębski.
Gotowa waga preselekcyjna będzie udostępniona kontrolerom Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Radomiu. Pojazd wzięty na celownik przez kontrolerów ITD zostanie sfotografowany, a zdjęcie wraz z danymi o jego wadze i prędkości umożliwi później wystawienie słonego mandatu. Kary finansowe ITD wymierza w drodze decyzji administracyjnych i są one o wiele wyższe od mandatów policyjnych.
System preselekcyjnego ważenia pojazdów jest pilotażowym projektem Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, na który placówka ta dostała dofinansowanie unijne. Instytut zadeklarował pokrycie jednej czwartej kosztów związanych z budową systemu w Radomiu - 200 tys. zł. Resztę wydatków, czyli ponad 550 tys. zł., pokryje miasto.
Od niedawna podobne systemy działają między innymi we Włocławku, Płocku oraz Warszawie.














