[gallery id=1198]
Na wydzielonej działce sąsiadującej z drogą startową powstaje zespół dwóch urządzeń radionawigacyjnych, czyli ogólnokierunkowej radiolatarni DVOR i radiodalmierza DME. To właśnie ten system ma umożliwić bezpieczny ruch lotniczy na Sadkowie, a co za tym idzie uruchomienie regularnych połączeń międzynarodowych. Za realizację inwestycji odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
- Zakończono już odbiory części konstrukcyjnej i zasilającej radiolatarni, wciąż natomiast trwa montaż niezbędnych urządzeń elektronicznych - wyjaśnia Paweł Paluch, rzecznik Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Termin zakończenia robót przewidziano na jesień. - Natomiast oblot wdrożeniowy nowego DVOR/DME odbędzie się w terminie sygnalizowanym przez wykonawcę inwestycji, to jest w ostatniej dekadzie sierpnia - uzupełnia Paweł Paluch.
Wartość całej inwestycji to ponad 3, 6 mln zł.
TROCHĘ TECHNIKI
Radiolatarnia DVOR/DME jest obecnie podstawowym systemem radionawigacji bliskiego i średniego zasięgu, który drogą radiową wysyła sygnał do samolotu naprowadzając go na lotnisko i drogę startową. Jest więc w swoim przeznaczeniu podobna do latarni morskiej. Bez niej w złych warunkach pogodowych załoga samolotu nie jest w stanie wylądować.
DVOR, czyli Doppler VOR jest ulepszoną wersją radiolatarni VOR. Rozwiązany został w niej problem odbijania sygnału radiowego od przeszkód terenu. Składa się z 48 mniejszych anten otaczających antenę środkową. Radiodalmierz DME natomiast służy do pomiaru odległości. W oparciu o DVOR/DME Polska Agencja Żeglugi Powietrznej opracowuje procedurę podejścia do lądowania na radomskim lotnisku.














